FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2022

Kan man jobba som väktare om man är tidigare straffad?

Hej. Jag har haft en kriminell bakgrund och suttit i fängelse 2 gånger för mindre förseelser men det är 22 år sedan. Funderar på att skola om mig till väktare. Är det möjligt med tanke på min historia ? Med vänlig hälsning, Kenneth

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli väktare krävs det att du ska vara ostraffad och inte förekomma i polisens misstanke- och brottsregister. Du ska inte ha blivit dömd för något brott inom de senaste fem åren. Därför bör det inte vara något problem att du har blivit dömd 22 år sedan. Det är främst de fem senaste åren som läggs till grund för bedömningen.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare