Kan man jobba på en annan arbetsplats under uppsägningstiden?

Hej!

Jag började nyligen ett nytt jobb men då jag inte fått jobba så mycket som jag blev lovad från början så har jag sökt nytt jobb och fått de. De nya jobbet vill dock att jag börjar nu med desamma men har en uppsägningstid på 14 dagar på mitt nuvarande jobb. Försökt prata med min arbetsgivare om att få sluta tidigare vilket hen inte går med på. Jag undrar vad som händer om jag sjukanmäler mig under min uppsägningstid? Kommer jag bryta mot någon lag eller bli betalningsskyldig på något sätt?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till uppsägningstid så regleras detta i lagen om anställningsskydd (LAS). Som huvudregel gäller en minsta uppsägningstid på en månad från både arbetsgivarens samt arbetstagarens sida, enligt 11 § första stycket LAS. Det finns dock inga direkta hinder, som i detta fall, att arbetsgivaren och arbetstagaren kommer överens om en kortare uppsägningstid i den mån arbetstagaren själv vill detta.

Under uppsägningstiden råder fortfarande ett arbetsförhållande mellan parterna, vilket innebär att om man jobbar för en annan arbetsgivare under tiden utan att man har blivit arbetsbefriad / fått samtycke från den ursprungliga arbetsgivaren, är detta ett brott utifrån anställningsavtalet. Beroende på om den nya arbetsplats som du avser att jobba på kan anses utgöra konkurrerande verksamhet i förhållande till den ursprungliga arbetsplatsen hade det även kunnat vara så att du begår brott mot lojalitetsplikten, en stark princip inom svensk arbetsrätt som har bekräftats i flera tidigare rättsfall. Arbetsgivaren hade alltså, i det fall denne upptäcker att du jobbar för en annan arbetsgivare under tiden du är sjukskriven, rätt att göra påföljder gällande (främst skadestånd) mot dig.

Du kan läsa mer om lojalitetsplikten här.

Om du känner dig osäker på hur du ska kunna gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare