FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/06/2020

Kan man häva köpet som säljare på Tradera?

jag lagt ut en dator på tradera på budgivning säljare jag å jag ville häva köpet då för lågt belopp å ge pengarna tillbaka till köparen.. köparen vägrar den överkomelsen å skulle kontakta arn & konsumentverket.. ja vet inte vad exact arn kan göra då när han kontaktar dem i denna situation jag är privatperson å inte företag

Lawline svarar

Eftersom detta gäller ett köp mellan privatpersoner är det köplagen och inte distansavtalslagen som gäller. I första hand skulle jag vända mig till köparen och se om ni på något sätt kan nå en överenskommelse men eftersom det låter som att denne motsätter sig att lämna tillbaka datorn, går jag vidare till det juridiska. Rent köprättsligt kan det bli svårt att häva köpet om du inte från början reserverade dig rätten att inte sälja vid för lågt bud. Har du inte gjort det och sedan inte fullföljer dina förpliktelser som säljare (lämnar över den sålda datorn) begår du ett avtalsbrott.

Både konsumentverket och ARN är till för att lösa tvister mellan näringsidkare och konsumenter, då konsumenter anses ha ett skyddsintresse. Så de själva löser inte tvister mellan privatpersoner. Vad köparen skulle kunna göra är väcka talan i domstol, du skriver inte hur mycket datorn köptes för, men i praktiken är förmodligen inte en summa som är värd att tvista om från köparens sida, en rättegångsprocess innebär kostnader som lätt kan överstiga datorns värde. Så i praktiken blir det svårt för köparen att göra något om du skickar tillbaka pengarna och inte ännu skickat/lämnat över datorn, mer än att lämna ett negativt omdöme på tradera om dig som säljare. Vad du dock behöver vara medveten om är som sagt att juridiskt sett, begår du ett avtalsbrott och du har inte rätt att häva köpet vid denna tidpunkt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare