Kan man häva köpet om egenskaperna på produkten inte överensstämmer med produktkatalogen?

Hej,

För några dagar sedan var jag i en butik för att köpa ett soffbord (ville ha ett i trä och marmor) kontant. Alla bord jag ville ha var tyvärr tillfälligt slutsålda men jag kunde beställa ett bordet från en bildkarta. Under bilden stod det att bordet var i trä och marmor. Jag betalade i butiken direkt och skulle få bordet levererat direkt hem 2 veckor senare. När paketet väl kom insåg jag att bordsskivan inte var tillverkat i marmor utan i trä med mormorliknande ytskikt i plast.

Vad krävs för att jag ska få häva köpet? Vilka lagar kan jag hänvisa butiken till?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen du kan hänvisa butiken till är konsumentköplagen. För att kunna göra någon av åtgärderna som erbjuds i lagen gällande måste du börja med att vända dig till butiken och reklamera att det är fel på varan, 23 § KköpL.

Du skulle främst kunna reklamera bordet med anledning av att bordet inte överensstämmer med de egenskaper som säljaren hänvisar till i sin marknadsföring, genom katalogen. Om det stod under bilden att bordet var i trä och marmor överensstämmer det inte med det bordet du fick. Det är stor skillnad i egenskaperna av att en bordsskiva är i marmor jämfört med ett marmorliknande plastskiva. Marmor var materialet du förväntade dig, vilket förmodligen är mer tåligt, ett dyrare material osv, därav har marknadsföringen avseende egenskapen "marmor", varit i stor grad vilseledande. Det spelar ingen roll om säljaren i butiken visade en katalog från det märke som tillhandahåller soffborden, och att de inte är deras egna märke eller katalog, 19 § 1-2 st KköpL.

Den andra möjligheten du har att angripa avtalet för att eventuellt kunna häva det är att meddela att det är fel på varan då varan inte överensstämmer med den beskrivning och egenskaper som säljaren har hänvisat till. De soffbord du hade tänkt handla som var slutsålda gav säljaren en uppfattning om vad för material du ville att bordet skulle vara i. Om du dessutom uttryckt att du letade efter bord i trä och marmor, så bör säljaren rimligen upplysa dig om att själva bordsskivan på bordet i katalogen är gjort av plast och inte marmor, vilket är av stor betydelse när säljaren vet att du letar efter ett bord i marmor, 16 § 2 st p.3 jämte 16 § 3st p.2 KköpL.

Efter att du vänt dig till butiken och gjort gällande någon av de ovanstående felen, så är egentligen utgångspunkten att påföljderna som finns är avhjälpande eller omleverans i första hand, 22 § jämte 26 § 1st KköpL. I ditt fel blir inte något av de alternativen aktuella eftersom det inte går att avhjälpa felet på bordet, eftersom felet inte ligger i något fysiskt som att det var en repa i bordet, utan i materialvalet i grunden. Inte heller omleverans blir aktuellt av samma anledning, felet hade inte upphört för att de skickat ett nytt likadant bord.

Därefter kommer prisavdrag, vilket skulle kunna bli aktuellt ifall du skulle vilja behålla bordet men ett prisavdrag pga olägenheten att bordet inte består av det material som marknadsföringen gjort gällande eller som säljaren hänvisat till, 28 § KköpL.

Men som jag uppfattar din vilja som att du vill du häva köpet av bordet vilket är den sista möjligheten om ingen av de andra påföljderna kan tillämpas på felet. Eftersom att felet i ditt fall inte går att lösa genom varken avhjälpande, omleverans eller prisavdrag rent objektivt sett. Eftersom felet är så pass väsentligt för dig eftersom du ville ha ett soffbord av materialet trä och marmor, och det dessutom har stått marmot runder bilden i katalogen så frångår soffbordet i så betydande del vad som avtalats så att du bör ha rätt att häva köpet, 29 § KköpL.

Hoppas detta är svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare