Kan man häva ett redan ingått avtal?

Skriver åt en vän..

Som köpte en hund och då köparen är en äldre tant så skrev hon och säljaren ett enskilt avtal om att han skulle ta hand om hunden om hon blev långvarigt sjuk eller skulle avlida.

Hon undrar om hon kan häva den överenskommelsen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Inom avtalsrätten finns en väldigt stark princip som reglerar att avtal ska hållas, vilket gör det oerhört svårt att frångå ett redan ingått avtal. Det finns dock några regler som kan vara till hjälp för att i detta fall ta sig ur avtalsförhållandet, dessa stadgas i Avtalslagen. Som jag ser det finns framförallt två paragrafer som här kan bli aktuella.

31§ Avtalslagen - Denna paragraf stadgar att ett avtal inte är giltigt om motparten utnyttjat att man varit förvirrad, eller på annat sätt utnyttjat någons lättsinne. I frågan framgår att köparen var äldre, dock inte något mer ingående vilket innebär att jag inte kan uttala mig kring hur sannolikt det är att ett sådant yrkande skulle godkännas. Skulle det var så att säljaren utnyttjat detta på något sätt, finns en möjlighet att man kan häva med hänvisning till denna paragraf. Tänk dock på att det är den som påstår detta som har bevisbördan.

36§ Avtalslagen - Det finns även en paragraf som ska hindra att oskäliga avtal blir giltiga. Utifrån frågan finns få uppgifter att utgå ifrån, men klargöras kan att denna bestämmelse framförallt ska hindra att en part tjänar för mycket på en överenskommelse i förhållande till motparten. Jag tror dessvärre att det blir svårt att få igenom ett yrkande med grund i denna paragraf, men den kan absolut tas upp i eventuell diskussion med säljaren. Detta är framförallt om fallet är så att detta avtal inte innebär att köparen eller efterlevande skulle få tillbaka några pengar om säljaren av någon anledning skulle ta tillbaka hunden.

Slutsats

Det är svårt att ge något säkert svar kring hur möjligheterna att häva ser ut då inte alla nödvändiga uppgifter finns med samt att principen om att avtal ska hållas är väldigt stark i svensk avtalsrätt. Jag rekommenderar er att prata med säljaren och på den vägen försöka häva avtalet, då även genom att hänvisa till paragraferna jag nämnt ovan. Skulle inte detta fungera finns även möjligheten att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten som kan pröva tvisten. I så fall rekommenderar jag att ni även anlitar en jurist som kan företräda er, något ni enkelt bokar på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare