FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/06/2024

Kan man häva ett köp av hund eller få prisavdrag om hunden inte uppfyller det som står i avtalet?

Jag har köpt en hund via blocket. Säljaren är inte uppfödare,de ville ha 20tkr och jag erbjöd 15tkr.J efterfrågade besiktningen j betalade hälften på 360kr. Besiktning kunde inte göras. På kontraktet skriver ägaren att inga skador/sjukdomar finns. Jag erbjuder 12tkr tandsten kanske behöver tas bort&ev kanske dra bort mjölktänder då S var osäker på om ngn fanns kvar. J skriver ”kan fixa hennes tänder isf”De bor i Gävle och jag Gbg vi möts i Västerås och genomför köp 2/6. Hon har tovor över allt, långa klor som gör att hon inte kan gå korrekt osv. Jag besöker Vet.V skriver diagnos:paradontit&persisterande mjölktänder.J kontaktar S & de nekar mig att ångra/häva&vill inte ge ett prisavdrag för kommande operation,försäkring täcker ej. V uppskattar20tkr misskötsel av tänder & mer beroende på hur illa det är på sikt.J köpte för 12tkrjag skrev i avtalet ”3tkr av priset går till v”.J har tagit ledigt från jobb för besök v& bet vaccination & vet på 4510kr. op nästa v. J hade inte köpt om inte de skrev ”Hon har inte paradontit. Jag har läst o kollat om det. Det är bara ena sidan som verkar ha tandsten&Hon har inga fel..”mun full av tandsten,2-3 tänder har gått av,2-3mjölktänder kvar. betalar jag 20-25tkr,skickar kvittot erbjuder säljaren att skicka 2tkr&360kr för besiktning som uteblev. Jag köpte en avtalsmall för hund Swiftcourt 115kr som är signerat av båda parter. Jag undrar kan jag häva/ångra mitt köp eller kan jag göra prisavdrag för det jag har betalat eller kommande op?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av köplagen (KöpL). Eftersom säljaren inte är uppfödare så bör uppfödaren inte vara en fysisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten (1:2 konsumentköplagen)

Jag tolkar det i din fråga som att det är en privatperson som en enstaka gång säljer en hund. Hundar är lös egendom. Detta medför att köplagen är tillämplig då det är ett köp av lös egendom (1§ KöpL).

Jag har inte läst avtalet eftersom det inte är delat med din fråga, men du bör kolla så att inte köplagen har avtalats bort eller om särskilda klausuler ändrar förhållandet mellan dig och säljaren. Om köplagen har avtalats bort (eller någon paragraf) kan en annan situation föreligga än den bedömning jag gör enligt köplagen. Om det står annat i avtalet jämfört med köplagen gäller avtalet (3§ KöpL).

Kan du häva ditt köp eller begära prisavdrag för det du har betalat eller kommande operation(er)?

På avtalet har ägaren skrivit att inga skador/sjukdomar finns, däremot att det fanns lite tandsten på hunden.

Nu efter att du träffat veterinären visar det sig att hunden har parodontit och persisterande mjölktänder. Dessutom så är hela munnen full av tandsten, två till tre tänder har gått av.

Du förklarade för säljaren att hunden har parodontit och persisterande mjölktänder och att du ville häva köpet eller göra ett prisavdrag på grund av att hunden inte uppfyller det som stod i avtalet. Du har därmed gjort en reklamation (32§ KöpL).

Hunden ska stämma överens med det som står i avtalet (17§ 1st KöpL). Eftersom hunden har parodontit och persisterande mjölktänder så stämmer hunden inte överens med avtalet och det är att betrakta som ett fel (17§ 3st KöpL).

Säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet innan du kan tillta hävning eller prisavdrag (36§ KöpL). Det ligger dock på säljaren att erbjuda sig att betala för de kostnaderna som krävs för att hunden ska bli frisk från parodontit och persisterande mjölktänder om säljaren vill använda denna rätten.

Om avhjälpande inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får du som köpare kräva prisavdrag beräknat enligt 38§ KöpL eller häva köpet enligt 39§ KöpL (37§ KöpL).

Det är väldigt allvarliga fel på hunden, där kostnaden för att operera ligger på ett värde som är över det beloppet du betalade för hunden (20-25tkr om jag har förstått informationen i din fråga rätt). Min bedömning är att detta är ett avtalsbrott av väsentlig betydelse, att säljaren borde vetat om det och att du därmed har rätt att häva köpet (39§ KöpL).

Du kan även kräva prisavdrag. Detta beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för avlämnandet mellan varans värde i felaktigt och i avtalsenligt skick (38§ KöpL).

Du har i nuläget betalat veterinärkostnader och vaccination för 4510 kr och en besiktningskostnad på 360 kr. Veterinärkostnaderna och besiktningskostnaden skulle du kunna få ersättning för (67§ KöpL). Du har som köpare rätt till ersättning som du lidit på grund av att det var fel på varan, vilket borde omfatta dessa pengar (40§ KöpL).

Vaccinationen är inte en direkt kostnad på grund av felet, vilket innebär att du skulle kunna behöva stå för den kostnaden.

Du har dessutom tagit ledigt från jobbet. Det ska dock mycket till för att du ska få ersättning för detta, då du säkert borde ha kunnat boka en annan tid än den där du jobbade (67§ KöpL).

Vad kan du göra nu?

Du kan återigen kontakta säljaren och kräva att häva köpet eller göra prisavdrag. Du kan även kräva skadestånd för de kostnader som du lidit på grund av köpet. Om personen vägrar kan du visa detta svaret för att förklara den juridiska situationen. Vägrar säljaren även efter detta, kan du stämma säljaren i domstol. Att ta det till domstol kan vara väldigt kostsamt. Om du vill ha mer juridisk hjälp av oss gällande att ta det till domstol kan du boka tid med en av våra jurister (se länk). Om du har fler frågor är det bara att ställa dem till oss på vår webbplats.

Carl MalmströmRådgivare