FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/09/2020

Kan man ha två heltidsjobb?

Hej.

Har en snabb fråga .

Just nu har jag en heltidstjänst på 38.25 / veckan.

Min fråga är om jag hittar ett heltidsjobb till är det möjligt?

Kan man ha 2 heltidsjobb?

Tacksam för ett svar .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som hindrar dig från att ha två heltidsjobb samtidigt. Förvisso finns är det förbjudet med en ordinarie arbetstid på över 40 timmar i veckan (5 § Arbetstidslagen). Dock gäller förbudet bara arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare. Om du hittar ett till heltidsjobb hos någon annan arbetsgivare så gäller alltså inte förbudet.

Det kan dock vara värt att uppmärksamma att vissa arbetsgivare har en så kallad konkurrensklausul som säger att du inte kan arbeta hos ett annat företag som konkurrerar med företaget som du i dagsläget jobbar på. Därför skulle jag råda dig att kolla igenom ditt anställningsavtal och möjligen prata med din nuvarande arbetsgivare om du hittar ett annat heltidsjobb.

Jag hoppas att mitt svar varit till din hjälp. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare