FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/09/2018

Kan man ha flera fullmakthavare för framtidsfullmakt?

Ska skriva en framtidsfullmakt till mina söner. När jag tittar på blanketten finns det enbart plats för en fullmäktig hur gör jag om jag vill att bägge ska stå som fullmäktig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lag (2017:310) om framtidsfullmakter stadgas i 1 §, att "en framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser. Enligt 2 § samma lag, får fullmakten omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter. Exempelvis bankärenden, betala räkningar, ta hand om avtal om el, hyra eller olika abonnemang. Fullmakten får inte omfatta åtgärder som avses i 2 kap. 1 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) eller 1 § tandvårdslagen (1985:125). I övrigt får den omfatta alla andra angelägenheter.

Det finns inga hinder för att skriva till flera fullmaktshavare.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare