Kan man gå i borgen muntligt?

Hejsan! Har en fråga... För ca 8 år sedan hade min tjej en resteuran och hon lånade 50 000 av min bror loch sen gick restaurangen i konkurs strax efter det.. Så nu kom min bror idag och hotade att jag måste betala honom dom pengarna för att enligt honom sa han att jag hade sagt att om hon inte betalade skulle jag göra det och han har vittne till detta.. Så har jag något att oroa mig och måste jag betala denna gamla skulld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga påstår din bror att du gått i borgen för din tjej. Borgen innebär att du lovar att betala skulden om inte hon kan göra det. Ett borgensavtal kan ingås såväl skriftligen som muntligen. Vid tvist om det finns ett avtal är det den som påstår det som har bevisbördan. Det innebär att det är din bror som har en skyldighet att bevisa att du lovat att betala skulden om din tjej inte kan göra det. Om din bror väljer att stämma dig till domstol måste han lägga fram bevisning, vilket kan vara bland annat vittnen. Det är dock upp till domstol att avgöra om vittnet är trovärdigt och vilket bevisvärde det har.

I ditt fall innebär det att du kan vara betalningsskyldig, om din bror kan bevisa att du gått i borgen för din tjej. Rent generellt är det däremot svårt att visa muntliga avtal. Ett vittne kan förvisso underlätta, men det är inte säkert att ett vittne är tillräckligt.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare