Kan man fråntas sitt svenska medborgarskap om man begår ett brott?

Hej!! Min bror är 22 år gammalt och har precis begått ett brott (ringa stöld) som leder till åtalsunderlåtelse. Han var född i utomlands men kom till Sverige 2014, år 2020 hade han blivit svenska medborgare. Hans svenska pass är giltigt fram till 2025!! Nu undrar vi om han kommer ändå kunna skaffa nya pass när giltighetstid gått över?? Kommer hans medborgarskap bli återkallas??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I regeringsformens 2 kap 7 § 2 st anges att ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket får fråntas sitt medborgarskap. Detta är en absolut rättighet.

Det har kommit lagförslag tidigare om att ändra denna bestämmelse i regeringsformen för personer som begår allvarliga brott, men då detta är en absolut rättighet i en grundlag så måste man i så fall ändra sveriges grundlag.

Att ändra en grundlag är en process som tar väldigt lång tid. Det krävs för att ändra en grundlag att riksdagen fattar två likadana beslut om grundlagsändring samt att det hålls ett riksdagsval mellan dessa två besluten om grundlagsändring.

Därav som det ser ut idag, och som lagen förhoppningsvis ser ut 2025, så kan din bror därför inte att fråntas sitt svenska medborgarskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare