Kan man fördela pengar från försäljning av tillgångar innan bouppteckning har gjorts?

Mina barns far har avlidit och en av döttrarna har för avsikt att göra bouppteckningen. Det är inga bostäder som ska säljas eller så, endast banktillgodohavanden samt en bil som är under försäljning. Hur gör man med den intäkten? Kan de dela pengarna direkt el måste det sättas in på den avlidnes bankkonto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider ska en bouppteckning upprättas inom tre månader från dödsfallet som sedan ska lämnas in till Skatteverket för registrering. Bouppteckningen är en lista över de tillgångar och skulder som den avlidne hade på dödsdagen (20 kap. 4 § ÄB). Bouppteckningen utgör sedan grunden för bodelningen och arvsskiftet. Det är alltså värdet på dödsdagen som man utgår ifrån.

Den som har hand om egendomen efter den avlidne, eller som annars känner till boet bäst, ska som bouppgivare lämna uppgifter om boet. Alla dödsbodelägare och efterlevande make/sambo ska på uppmaning lämna uppgifter till bouppteckningen (20 kap. 6 § 1 stycket ÄB). Dödsbodelägare är efterlevande make/sambo, arvingar och universella testamentstagare (18 kap. 1 § ÄB).

Bouppgivaren ska sedan underteckna handlingen och på heder och samvete försäkra att uppgifterna som lämnats i bouppteckningen är riktiga och att inga uppgifter avsiktligt har utelämnats. Bouppgivaren ska bekräfta uppgifterna med ed. Samma sak gäller för dödsbodelägare och efterlevande make/sambo som inte varit bouppgivare (20 kap. 6 § 2 stycket ÄB).

Inom en månad från att bouppteckningen upprättats ska den lämnas in till Skatteverket för registrering.

Fördelning av arvet
När bouppteckningen har godkänts av Skatteverket ska arvet fördelas mellan arvingarna. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Om det inte finns något testamente är det bröstarvingarna som ärver. Bröstarvingarna är barnen. Finns inga barn ärver föräldrar eller syskon (2 kap. 1 § ÄB).

Arvskiftet är en privat, skriftlig handling som inte ska skickas in till någon myndighet. För att arvskiftet ska bli godkänt måste alla dödsbodelägare godkänna och skriva under handlingen.

Utbetalning av arv sker först när arvingarna är överens om hur arvet ska fördelas. Det innebär att bilförsäljningen inte får ske innan bouppteckningen är gjord. Bouppteckningen måste sedan godkännas av Skatteverket innan försäljning av eventuella tillgångar och fördelning av arvet får ske.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Emilia SimuRådgivare