Kan man "fly" utomlands från sina skulder?

Hej! Kan jag flytta till ett annat land o på så sätt fly/ hålla mig undan att betala mina lån samt kreditkortsskulder? Utan att riskera bli utlämnad till Sverige. Vilka länder isåfall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man flyttar utomlands med skulder innebär det att det kan bli svårare för borgenärer (de som har en fordran) att få betalt. Det beror på att Kronofogden endast kan utmäta tillgångar som finns i Sverige.

Det innebär dock inte att skulderna försvinner. Skulderna finns kvar och dessutom kan du göra dig skyldig till brott mot borgenär (11 kap. 1 § brottsbalken). Dessutom kan en borgenär använda sig av internationella inkassobolag för att driva in en skuld när du befinner dig utomlands.

Skuldsanering

Om du är så pass skuldsatt att du verkligen inte kan betala dina skulder kan du ansöka om skuldsanering hos Kronofogden enligt skuldsaneringslagen (SKUL). Det krävs då att du är kvalificerat insolvent, vilket innebär att oförmågan att betala är bestående och inte tillfällig (7 § SKUL). Det ska även göras en bedömning om det är skäligt med hänsyn till ekonomiska och personliga förhållanden (9 § SKUL), exempelvis hur skulderna uppkom.

Om skuldsanering beviljas läggs det fram en femårig betalningsplan (29 § och 34 § SKUL). Under denna period förväntas ska gäldenären (den skyldige) leva på existensminimum och följa betalningsplanen.

Sammanfattning

Mitt råd är att du inte bör flytta utomlands för slippa betala dina skulder – skulderna finns kvar och det finns fortfarande möjlighet för borgenären att driva in betalning. Dessutom kan det vara brottsligt. Om du verkligen inte kan betala skulderna kan du ansöka om skuldsanering.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Anna SalanderRådgivare