Kan man få svenskt medborgarskap om man har ett kontaktförbud riktat mot sig?

Jag vill fråga om kontaktförbud för 6 månader kan påverka på att inte få svenskmedborgare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det framgår inte av frågan om ett kontaktförbud är riktat mot dig eller om det finns ett kontaktförbud mot någon annan och kontaktförbudet finns för att skydda dig. Därav kommer jag att redogöra för båda scenarierna nedan.

Hederligt levnadssätt

När en person ansöker om att få svenskt medborgarskap så kommer migrationsverket att pröva om personen har haft och kan förväntas ha ett hederligt levnadssätt enligt 11 § p.5 Lag om svenskt medborgarskap. Ett hederligt levnadssätt innebär bland annat att personen som ansöker om medborgarskap inte har begått några brott i Sverige.

Om det finns ett kontaktförbud mot någon annan och kontaktförbudet är till för att skydda dig så finns det ingen anledning för Migrationsverket att väga in detta i deras bedömning om du har haft eller kan förväntas ha ett hederligt levnadssätt.

Om du däremot har ett kontaktförbud riktat mot dig med syfte att skydda någon annan så kan det finnas en risk för att Migrationsverket väger in detta i sin bedömning när det ska avgöra om du har har haft eller kan förväntas ha ett hederligt levnadssätt.

Detta då ett kontaktförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns en risk för att en viss person kommer att begå något brott, att personen kommer förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera en annan person som kontaktförbudet ska skydda enligt 1 § 2 st Lag om kontaktförbud.

Även om en person tidigare har levt ohederligt och har begått ett brott i Sverige så kan man ändå bli svensk medborgare. Men det krävs en viss väntetid före personen kan ansöka om svenskt medborgarskap. Dessa olika karenstider beror på vilket typ av straff personen har fått. Om du är intresserad av att veta mer om de olika karrenstiderna så kan du kolla här.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kan Migrationsverket väga in i sin bedömning om en person har eller har haft ett kontaktförbud riktat mot sig. Det betyder dock inte att man automatiskt nekas medborgarskap då det även finns möjlighet för personer som tidigare har levt ohederligt att få medborgarskap efter en viss karenstid.

Hoppas jag lyckades besvara din fråga!

Amanda RydbergRådgivare