FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/10/2023

Kan man få körkortet indraget på grund av annan brottslighet än trafikbrott?

Hej. Kan man bli av med körkortet om man har blivit dömd för våldtäkt på barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad som krävs för att körkort ska bli indraget och om det kan ske på grund av annan brottslighet än trafikbrott. Detta regleras i körkortslagen (KkL).

Körkortsingripande

Reglerna om körkortsingripande finns i 5 kap. KkL och kan enligt 5 kap. 1 § ske genom återkallelse, varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor. Av 5 kap. 3 § KkL följer när ett körkort ska återkallas. Den sjätte punkten i samma bestämmelse stadgar att körkortet kan bli indraget om innehavaren har gjort sig skyldig till annat brott och det kan antas att personen inte kommer att respektera trafikreglerna. Detsamma gäller även om körkortsinnehavaren på grund av personliga förhållanden i övrigt inte kan betraktas vara lämplig att inneha ett körkort.

Det som indirekt framgår ovan är att ett körkort kan bli indraget om man gjort sig skyldig till andra brott än trafikbrott. Det förutsätts däremot att brottsligheten i sådant fall är kvalificerad eller särskilt grov, vilket är upp till domstolen att bedöma i varje enskilt fall.

Sammanfattningsvis

Det är svårt att ge ett konkret svar på din fråga eftersom det som sagt är upp till domstolen att bedöma situationen i det enskilda fallet. För din del kan det dock ändå vara bra att veta att det finns en risk att få körkortet inkallat på grund av annan brottslighet, givet de förutsättningar som jag nämnt ovan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare