Kan man få hjälp med att driva in en skuld?

Hej. I slutet av förra året så lånade jag 300kr till en kille jag tidigare köpt saker av på en datorfestival.

Han lovade att jag skulle få tillbaka dem i slutet av månaden, i december. Nu 5 månader senare har jag fortfarande inte fått tillbaka dem. Jag kontaktade hans mor som bara svarade med att hon inte har försörjningsrätt på honom på han är över 18 år.

Han har sagt bortförklaringar varje månad och att jag ska få dem i slutet på varje månad vilket jag aldrig har fått. Sedan sa han att jag skulle få 600kr för att det hade tagit en sån tid.

Nu har både han & hans mamma slutat svara mig, hur kan jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon är skyldig dig pengar så kan du få hjälp av Kronofogden med att driva in pengarna. För att göra detta så kan du ansöka om ett betalningsföreläggande. Det kan man göra för de allra flesta typer av skulder mellan privatpersoner. Till exempel vid köp av varor, köp av tjänster eller om du har lånat ut pengar. En ansökan om betalningsföreläggande innebär att Kronofogden skickar ut ett brev till personen som är skyldig pengar, vilket kommer kosta dig 300kr. Sannolikheten är ju att personen betalar dig direkt och du ”vinner” på det. Men observera att om personen kastar brevet så kommer Kronofogden börja arbeta med att driva in skulden och då tillkommer det en kostnad på 600kr.

Du kan gå in på Kronofogdens hemsida och läsa mer om betalningsföreläggande! https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Fredrik RisingRådgivare