FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/03/2023

Kan man få böter om det inte finns hastighetsskylt på vägen?

Hej! Kan man få böter för fortkörning om det inte finns någon hastighetsskylt?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap. 17 § Trafikförordning (1998:1276) är högsta tillåtna hastighet 50 kilometer i timmen i tättbebyggt område. Utanför tättbebyggda områden är hastighetsgränsen 70 kilometer i timmen. Dessa hastigheter gäller om ingen annan hastighet är angiven på vägen. Detta är de s.k. bashastigheterna (se 3 kap. 17 § fjärde stycket trafikförordningen).

Av lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott framkommer att den som med körkortspliktigt fordon (såsom bil eller moped) av uppsåt eller oaktsamhet inte följer föreskrifter som meddelats i fråga om rätt att framföra sådant fordon (se trafikförordningen) dömes till böter enligt lag (1951:649) 3 § andra stycket.

Svaret på frågan blir därför att man kan få böter för fortkörning även om det inte finns någon hastighetsskylt given eftersom det finns vissa hastighetsgränser som gäller när inget annat är angivet.

Jag hoppas mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare