FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/06/2017

Kan man dömas till annat straff än fängelse för förskingring?

Hej,

Jag har under två år förskingrat pengar (ca 20-30.000) från mitt företag genom att göra falska kontantreturer.

Jag har två små barn, sambo och en dyr hyresrätt. Jag tar såklart på mig ansvar för mina handlingar men hur skulle min dom och mitt straff se ut? Jag är villig att betala tillbaka allt och dagsböter. Går det att undvika fängelsestraff?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Straffet för förskingring är fängelse upp till två år (se brottsbalken 10 kap. 1 §). Det är svårt att säga exakt vad ditt straff blir men jag ska förklara lite vad som gäller för fängelsestraff. Summan är för hög för att klassas som det lindrigare brottet undandräkt (10 kap. 2 §), och när jag inte vet något mer om omständigheterna är det svårt att säga om brottet kan utgöra grov förskingring (10 kap. 3 §).

Man kan dömas till fängelse i minst 14 dagar men vi har en presumtion mot fängelse i Sverige. Den innebär att för att dömas till fängelse krävs i princip att brottet man begått har ett straffvärde som är ett år eller mer, om man inte är straffad tidigare eller det är ett s.k artbrott (30 kap. 4 §).

Det innebär att om man inte kommer upp ett straffvärde på ett år så döms man inte till fängelse. Alternativen som då är aktuella är villkorlig dom eller skyddstillsyn som kan kombineras med böter. Det finns exempel i praxis av grov förskingring där den åtalade utnyttjade sin roll som kassör i en föreningen och förskingrade 66000 kr, straffet blev villkorlig dom och dagsböter. Om du vill ha mer exakt rådgivning råder jag dig att ta kontakt med en jurist som arbetar med straffrätt. Svaret på din fråga blir alltså att det är möjligt att du inte döms till fängelse.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare