FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/08/2019

Kan man byta namn i Sverige om man inte är svensk medborgare?

Namnändring innan man blir svensk medborgare. Hej, jag har ansökt om svensk medborgarskap och inte har fått besked än. Min fråga är, blir det problem om jag byter namn nu eller ska jag vänta tills jag blir svensk medborgare? Blir tacksam för ert svar. Mvh,

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utländska medborgare som bor i Sverige får byta namn enligt svenska namnregler. Innan du som är utländsk medborgare byter namn i Sverige är det viktigt att du tar reda på om namnbytet går att få registrerat i ditt utländska pass. Du kan läsa mer om hur du går tillväga när du vill byta namn här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare