Kan man bortse från hälftendelning utan äktenskapsförord?

Hej.

Jag äger ett hus och gjorde innan jag gifte mig.

Var ung och visste inget om äktenskapsförord.

Vi gjorde ett muntligt avtal oss emellan att jag äger huset och jag har också betalat allt angående huset (amortera, räntor,el,vatten,osv)i våra 24år tillsammans.

Nu ska vi nog skilja oss och min fru har skaffat en lägenhet sedan snart 1år tillbaka och har även flyttat sin adressen dit.

Nu har hon fått för sig att hon nog i allafall vill ha hälften av huset även att hon inte betalat något under 24år.

Kan detta vara rätt och kan hon begära hälften??

Finns det något sätt att minimera mina "skador" på ifall jag måste köpa ut henne ur mitt hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka lagar gäller?
Din fråga regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). När makar skiljer sig ska deras egendom delas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Egendomen som delas är giftorättgods. All egendom i äktenskapet oavsett vem som står som ägare är giftorättsgods såvida det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som genom testamente, gåvobrev, äktenskapsförord eller liknande bestämts som enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att huset är giftorättsgods och att om lägenheten är en ägarlägenhet eller bostadsrätt så är även den giftorättsgods.

Hälftendelning är huvudregeln
Bodelningen görs genom att avdrag för skulder görs på vardera makes giftorättsgods. Vad som sedan återstår läggs ihop och delas på hälften(11 kap. 3 § ÄktB). Det här innebär att all egendom ni har som inte är bestämd som enskild egendom ska delas på hälften mellan er vid skilsmässa oavsett ägande. Efter detta görs fördelning av lotter då man bestämmer vem som får vad baserat på den totala förmögenhetsmassan (11 kap. 7 § ÄktB). Det finns möjlighet till jämkning av bodelning i vissa fall om ett äktenskap varade under högst 5 år och den ena maken har betydligt större förmögenhetsmassa än den andra (12 kap. 1 § ÄktB). Detta går tyvärr inte i ditt fall då ditt äktenskap varat längre än 5 år.

Äktenskapsförord kan skrivas under pågående äktenskap
Ett äktenskapsförord kan skrivas även under pågående äktenskap där viss egendom kan bestämmas till enskild egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Däremot behöver båda makarna underteckna och vara överens om detta (7 kap. 3 § ÄktB). På det sättet kan du och din fru komma överens om att göra viss egendom till enskild egendom, exempelvis ditt hus och hennes lägenhet.

Sammanfattning
Det går alltså inte att bortse från hälftendelning vid skilsmässa om inte äktenskapet varat i högst 5 år. Detta innebär att din fru har vid skilsmässa rätt att begära hälften av ert gemensamma giftorättsgods. Du kan då ha rätt att behålla hela huset om din hälft av giftorättsgodset överstiger husets värde. Detsamma gäller den lägenhet din fru skaffat. Om inte det finns äktenskapsförord eller liknande som anger att huset är enskild egendom är det därför aktuellt för bodelning under skilsmässan.

Vill du ha vidare hjälp under skilsmässan är du varm välkommen att boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare