FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/10/2020

Kan man bli portad från en butik?

Hej

Min far har blivit portad från en butik då de säger att han snattat men det är inte han på bilderna säger han. Han har inte gjort något sådant. Får man göra så? Hur skall han göra för att reda ut detta och rentvå sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En butik har i dagens läge inget lagstöd för att porta en kund från butiken, vilket har prövats i praxis.

I NJA 1995 s.84 så kom domstolen fram till att en affärsinnehavare får be att en kund lämnar butiken, men om kunden går in ändå så är det inget brott av kunden.

Därmed är din far fri att gå in i butiken även om de hävdar att han är portad.

Det känns dock olyckligt att de anklagar din far för stöld om han inte har stulit. Jag skulle även rekommendera din far att försöka föra ytterligare en dialog med butiken för att försöka lösa dispyten. Om du känner att du vill och kan även du följa med för att höra vad butiken säger och se om ni kan hjälpas åt att komma fram till en lösning där alla parter är nöjda. Då skulle jag även be butiken att visa de bilder de har och be de att jämföra med din far och hur han ser ut. Då bör det gå att påvisa för butiken att det inte är din far på bilderna, ifall bilderna är tydliga. Jag skulle även be om datum och tidpunkt för den påstådda stölden. Ifall din far befann sig någon annanstans den dagen och tiden och kan bevisa det så kan han då visa för butiken att det inte är han. Allt detta är dock ingenting han på något vis är skyldig att göra, utan detta är bara om det är något din far vill och känner sig bekväm med.

Om butiken väljer att polisanmäla så bör din far följa sin försvarares rekommendationer kring hur han ska bevisa sin oskuld istället.

Jag hoppas att det löser sig för din far och att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller att ringa våran gratis telefonrådgivning.

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare