FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/08/2021

Kan man bli av med körkortet om man gör sig skyldig till stöld?

Hej kan man bli av med sitt körkort när man åker dit för en stöld o redan har en varning på körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om körkortsingripande återfinns i körkortslagen.

Ett körkortsingripande blir aktuellt då någon har gjort sig skyldig antingen till upprepande mindre allvarliga trafikbrott eller till allvarliga trafikbrott ( 5 kap. 3 § körkortslagen). Ett körkort kan däremot även återkallas om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon. Dvs. ett körkort kan återkallas även om personen i fråga gjort sig skyldig till andra brott som inte är trafikbrott. Regeln omfattar dock endast kvalificerad eller yrkesmässig brottslighet och särskilt grov brottslighet. Då det i slutändan alltid är upp till domstolen och då jag inte vet omständigheterna kring stölden är det svårt för mig att ge ett klart svar på hur utfallet skulle bli här, men med största sannolikhet skulle en stöld inte omfattas av detta stadgande.

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare