FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/10/2020

Kan man bli återbetalningsskyldig om man har använt en begagnad bil som delbetalning vid köp av en ny bil?

Hej,

Tack för en bra sida!

Jag ska köpa ny bil, och firman är belägen för långt bort för mig, men då har de utkörning för en peng. Så det har jag nu tagit, och skrivit på ett digitalt kontrakt signerat med bankID, de ska även ta min bil i inbyte. Så de kommer hit med min nya bil, jag betalar och de kör iväg med min "gamla" bil.

Nu till frågan.. jag har ju skrivit på kontrakt. Kan jag, om de upptäcker nå fel med bilen, när de kommit hem till sig igen, bli återbetalningsskyldig om de anser att min "gamla" bil inte är värd lika mycket som vi kom överens om vid inbytet, på grund av felet? OM de nu skulle upptäcka nå fel som jag inte märkt?

mvh

Sören Olsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har kommit överens med bilfirman om att firman kommer att köpa din bil i befintligt skick, eller att ni har använt er av någon liknande formulering vid ingåendet av avtalet.

En vara som har sålts i befintligt skick, vilket är en vanlig formulering vid försäljning av begagnade varor, kan enligt 19 § köplagen anses vara felaktig om någon av följande tre omständigheter som radas upp i paragrafen föreligger:

Om bilen inte har de egenskaper som du har uppgett att den ska ha, vilket framgår av första punkten.Om du inte har upplyst firman om ett fel som det kan antas att du borde varit uppmärksam om, och som bilfirman med fog kan antas ha velat bli upplysta om, under förutsättningen att denna information skulle ha påverkat bilfirmans beslut, vilket framgår av andra punkten.Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad bilfirman med fog kunnat förutsätta med hänsyn till bilens pris och övriga omständigheter, vilket framgår av tredje punkten.

Den första punkten blir främst aktuell om du har uppgett att din bil har en viss egenskap för bilfirman som den faktiskt saknar. Du skulle exempelvis kunna bli återbetalningsskyldig om du har uppgett för bilfirman att din bil har elhissar, men bilen faktiskt saknar elhissar. För att den andra punkten ska bli aktuell måste du ha missat ett fel som är av väsentlig betydelse. För att felet ska vara av väsentlig betydelse måste felet vara av en mer grundläggande karaktär för bilens funktion, alternativt att det rör sig om ett större yttre fel. Det krävs vidare att du bör ha insett detta fel. Under förutsättningen att du själv inte jobbar med försäljning av bilar eller som bilmekaniker kommer kravet på din egen insikt inte ställas högre än på en vanlig bilägares.

I ditt fall ligger det närmast till hands att anta att den tredje punkten kommer kunna bli aktuell. När man köper en bil så har man vissa förväntningar på bilen utifrån faktorer som exempelvis årsmodell, miltal och pris. I första hand beaktas priset, och bilens egenskaper vägs mot priset, men om bilens egenskaper klart avviker från dessa förväntningar kan bilfirman välja att kräva dig på återbetalning, även om priset i sig är rimligt.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare