Kan man bli åtalad för att skicka oönskade sms?

Hej!

Kan man bli åtalad för att en person anser att kan skrivit för många sms?

Inga telefonsamtal, inge brev till hemadressen, inte fysiskt varit och försökt få kontakt.

Själv kommer jag från x Sverige och arbetar som hyrsköterska och tog sommarjobb i en kommun bredvid personens hemkommun. I naivitet trodde jag inte det skulle vara ett problem. Arbetet låg i x och jag ville se naturen.

Personen påstår att han inte är sambo med kvinnan som b0r på samma adress och har sagt att det inte är som jag tror.

Vi har känt varandra i snart fem åroch haft en sexuellt relation där han nu förnekar mig helt och hållet, men inte setts på ett år. Jag har varit dryg i sms då han inte svarat på frågor. Däremot har jag inte ringt, inte skrivit brev, inte tagit kontakt med kvinnan. (Stötte dock på henne förra sommaren utan att ge mig till känna.) Han har hotat med att polisanmäla mig vid flera tillfällen, och han har sagt att han tänker göra det om jag sätter min fot i grannkommunen han bor i.

Jag har inte sparat sms men det har han. Jag har inte varit otrevlig, arg eller hotat på något vis. Tvärtom har jag varit väldigt tillmötesgående då jag inte velat hamna i en konflikt, Han har hotat och anklagat mig och uppvisar paranoida drag som inte har någon verklighetsförankring.

Jag är ombedd av arbetsgivaren att komma upp och arbeta i år igen och skulle gärna vilja åka dit, och undrar därför om jag ska vara rädd och hålla mig borta?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så vill den person som du tidigare haft en relation med ej ha någon kontakt med dig. För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Brottsbalken(BrB).

Vad bör du göra?

Respektera personens vilja och kontakta ej denne om personen sagt att den inte vill ha kontakt med dig.

Kan du ha gjort dig skyldig till ett brott?

Då jag inte vet omständigheterna kring SMS-konversationerna så kan jag inte svara på din fråga med säkerhet. Men förutsatt att du skickar många SMS till personen och denne gjort klart att den ej vill ha SMS så är det möjligt att du begått brott genom ditt agerande.

Att skicka många SMS är kanske bättre än att ringa och skriva brev som du skriver, men det kan fortfarande vara jobbigt om man ej vill ha dem. Det brott som aktualiseras här är ofredande(BrB 4:7), och eventuell olaga förföljelse(4:4b) om ofredanden skett länge.

Kan du ta jobbet?

Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna arbeta i grannkommunen till personen ifråga ifall du inte blivit dömt till att ha kontaktförbud. Att du vistas i samma kommun som personen innebär inte att du behöver ta kontakt med personen.

Sammanfattat

Du bör lägga denna relation bakom dig då det är tydligt att personen ifråga inte vill ha någon kontakt med dig vilket du måste respektera.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare