FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/12/2014

Kan man bli ansvarig för makes lån?

Hej! Vad händer med lån tagna av min make om han avlider före mig o barnen? Lån som är tagna enbart av honom under äktenskapet men utan min vetskap? Om jag måste ta över dessa lån vid hans ev frånfälle finns det i så fall något sätt jag kan skydda mig o barnen på? Hjälper ett äktenskapsförord eller när används det? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Lyckligtvis finns det ingen möjlighet att ärva eller på liknande sätt ta över en annan persons skulder, förutsatt att de endast står på honom eller henne. Eftersom endast din make har varit med och tagit de här lånen, kan de varken genom bodelning, arv eller på annat sätt gå över på varje sig dig eller barnen annat än frivilligt.

En annan sak är att vid en eventuell bodelning (om ni skulle skilja er eller om den ena maken avvlider) kommer hans lån att dras från hans andel av giftorättsgodset. Rent praktiskt innebär detta att en bodelning kan utfalla sämre för dig, men i inget fall kan du eller någon annan bli tvungen att betala lånen.

Jag hoppas att svaret är till hjälp! Om du undrar något mer är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare