FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/11/2018

Kan man bli adopterad om man är över 18?

Hej

Jag undrar om det går att bli adopterad trotts jag är över 18år då jag känner stark saknad av fadersfigur och har alltid gjort. Jag har en fantastisk mor som jag aldrig skulle önska va någon annan men jag har alltid saknat det jag sett vänner ha, en far.

Jag bara undrar om det rent tekniskt sätt är möjligt.

Tack,

Isabell

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoption av en vuxen är möjligt:

I Föräldrabalken 4 kap. 4 § så står det att du som är 18 år (även äldre) kan adopteras. Kruxet är att det måste finnas en särskild anledning.

Exempel på vad som kan utgöra särskilda anledningar:

Det man tittar på är relationen mellan dig som söker om att bli adopterad och din blivande adoptivfar.

Olika skäl till adoption kan vara:

1. Har din blivande adoptionspappa uppfostrat dig?

2. Är relationen mellan er redan en "förälder-barn" relation?

Sammanfattning:

Adoption är möjligt för dig! Eftersom du är vuxen, så ska du ansöka hos tingsrätten. Jag hade kontaktat tingsrätten i ditt område och frågat hur de vill att ansökan utformas, det finns nämligen inga specifika krav enligt lag.

Jag önskar dig verkligen all lycka till och hoppas att du finner det du söker, men som du sa så har du alltid din fantastiska mamma oavsett!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare