Kan man beviljas skuldsanering på skulder närmare en halv miljon kronor?

Hej mina son är spelmissbrukare. Han mår nu så dåligt att jag är rädd han kan göra sig själv illa. Han har blockat sig på spel nu men har massa smålån å skulder på troligen närmare en halv miljon. han blir 32år i år, är skuldsanering kört för honom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så har din son skulder på närmare en halv miljon kronor hos Kronofogden och du undrar nu om skuldsanering kan bli aktuellt för honom.

Bestämmelser om skuldsanering återfinns i Skuldsaneringslagen.

Vad innebär en skuldsanering?

En person som har beviljats skuldsanering betalar en del av sina skulder under några år. När personen är klar har denne inte längre kvar skulderna som ingick i skuldsaneringen och blir alltså helt skuldfri. Denna möjlighet ges till personer som har skulder som denne inte kan betala på egen hand under överskådlig tid. För att kunna beviljas skuldsanering ska personen i fråga först ha gjort ansträngningar för att lösa sin situation.

Personer som beviljas skuldsanering kommer behöva leva på existensminimum som innebär att personen under den period som bestäms undanta pengar för det mest nödvändiga så som hyra- och matkostnader medan resten av dennes inkomst utmäts för att betala av på skulderna (33 § Skuldsaneringslagen). I de allra vanligaste fallen gäller skuldsanering under 5 år (34 § Skuldsaneringslagen).

Kan din son beviljas skuldsanering?

För att din son ska kunna beviljas skuldsanering behöver han vara i en sådan knepig situation att han inte kan betala av sina skulder och inte heller kommer kunna göra det under en överskådlig tid (7 § Skuldsaneringslagen). I Skuldsaneringslagen används begreppet "kvalificerad insolvens" som betyder att gäldenären (i detta fall din son) är på obestånd och så skuldsatt att han eller hon inte kan antas ha förmåga att med sin nuvarande inkomst betala tillbaka sina skulder under sin livstid.

För att besvara din fråga, det är Kronofogden som gör bedömningen om skuldsanering när de tittat på hur skulderna har tillkommit, vilka ansträngningar din son själv har gjort för att betala tillbaka skulden och om han medverkat i handläggningen av ärendet (9 § Skuldsaneringslagen). Huvudregeln är att den skuldsatta kan beviljas skuldsanering enbart en gång (10 § Skuldsaneringslagen).

Sammanfattningsvis kan sägas att din son fortfarande har en chans att beviljas skuldsanering om han visar att han har gjort allt i sin makt för att betala av skulderna men att det visar sig vara omöjligt för honom att betala av dem helt under sin livstid. Denna bedömning görs av Kronofogden där de lägger fram en planering för din son kring hur han ska betala skulderna.

Din son kan ansöka om skulsanering på https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/ansok-om-skuldsanering

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh,

Samah SulaimanRådgivare