Kan man bestrida en faktura efter det att den har förfallit till betalning?

Kan man bestrida en faktura efter den har förfallit till betalning?

Måste man i så fall hänvisa till omständigheterna som inte känndes till innan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt finns det ingen stadgad gräns över hur länge man kan avvakta med att bestrida en faktura. Man kan alltså bestrida en faktura efter den har förfallit till betalning. Min rekommendation är dock att bestrida fakturan omgående skriftligen till motparten, så att du kan visa att du bestridit denna och vid vilken tidpunkt.

Om motparten är ett företag och står fast vid sitt krav på betalning, kan denne ta hjälp av ett inkassobolag med att driva in pengarna. Vanligtvis förutsätter dock detta att mottagaren av fakturan inte bestritt den. Motparten kan även vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande i enlighet med 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Om du inte bestrider kravet eller accepterar detta, kommer Kronofogdemyndigheten att hjälpa motparten att driva in pengarna. Oavsett om motparten använder sig av Kronofogden eller ett inkassobolag kan du fortfarande bestrida betalningskravet om du anser att det är obefogat.

I sista hand kan motparten gå vidare till domstol genom att ansöka om stämning i tingsrätten. I en sådan domstolsprocess är det upp till domstolen att avgöra huruvida mottagaren av fakturan är skyldig att betala den krävda summan eller inte. Den som bestrider detta måste i ett sådant fall förklara och kunna visa varför fakturan är felaktig.

Jag vill även uppmärksamma dig på att dröjsmålsränta kan komma att aktualiseras om det efter fakturan förfallit kommer fram att betalningskravet var befogat.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare