FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/12/2020

Kan man avtala bort reklamationsrätten?

Hej. Vårt företag köpte ett bord från ett företag men när vi fick det så va det defekt, felsvetsat och ostadigt. Vi skickade in en reklamation men fick avslag för enligt deras villkor så kan man inte reklamera eller skicka tillbaka produkter när man köper från ett företag. Jag borde läst deras villkor och jag förstår om de inte har öppet köp men kan man som företag vägra motta en reklamation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är ett företag som har köpt ett bord av ett annat företag är köplagen (KöpL) tillämplig.

Köplagen är dispositiv
Köplagen innehåller flera regler om hur man ska hantera olika situationer vad gäller köp. Lagen är dock dispositiv vilket innebär att ett eventuellt avtal mellan företagen gäller före lagens regler (3 § KöpL). Om det alltså finns ett avtal som reglerar rätten till reklamation på ett sätt som avviker från lagen, så gäller avtalet och inte lagen. Det råder avtalsfrihet i Sverige och det är alltså tillåtet att avtala bort köplagens regler eftersom den lagen har en sådan karaktär att den är tillåten att avtala bort.

Som jag förstår det verkar det i avtalsvillkoren hos företaget stå att det inte finns någon rätt att reklamera felaktiga varor. Det är då tyvärr det som gäller.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare