FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/06/2023

Kan man avtala bort bestämmelser i köplagen?

Är köplagens lagregel om reklamation dispositiv? Att den går att avtala bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om köplagens bestämmelse om reklamation är dispositiv, d.v.s. att den går att avtala bort. Köplag (KöpL) är alltså aktuell i ditt fall.

Dispositiv lag

Av 3 § KöpL framgår det att parterna är fria att avtala om villkor som avviker från vad KöpL annars stadgar, vilket betyder att parterna får ingå avtal om vad man vill oavsett vad KöpL i övrigt säger. Detta innebär att lagen i sin helhet är dispositiv och bestämmelserna i KöpL borde därmed användas i sådant fall när det inte finns något avtal mellan de berörda parterna.

Eftersom lagen är dispositiv, är därför reglerna om reklamation i 32 § KöpL möjliga att avtala bort, precis som du undrar över.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Har du andra frågor är du välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Sara Jeftenic

Rådgivare

Sara JeftenicRådgivare