Kan man avsäga sig sin rätt till arv?

Hej. Min pappa gick bort nyligen. Min mamma fick ärva en hel del pengar. När hon sen går bort blir de jag o min syster som får ärva. Men jag har inte haft nån kontakt med min familj på många år för vi kom inte överens. Jag har levt ett struligt liv med missbruk varit bostadslös. Min pappa gick i borgen för att jag skulle få hyra en lgh som jag misskötte så han fick betala för detta. O efter de så har de inte fungerat. Kan jag avsäga mig arvet den dan då min mamma går bort o låta de gå till min son ? Känns inte alls ok för mig att ta emot ett arv när jag tagit avstånd från min familj. Eftersom jag fortfarande har skulder betalar en summa varje månad kan kronofogden ta de jag ev ärver eller kan min son få överta de jag ärver ? Var med på bouppteckningen o de var inget om att dom gjort mig arvlös. Men vill som sagt inte ha några pengar för de känns inte rätt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om det är möjligt för dig att avsäga dig, eller på något annat sätt göra avkall på, din rätt till arv efter din mamma.

Regler om successionsrätt finns i ärvdabalken (1958:637). Jag kommer därför, först och främst, att utgå från denna i mitt svar.

Fördelningen av kvarlåtenskap i svensk rätt

Enligt svensk rätt kan kvarlåtenskapen efter en person fördelas på två sätt, antingen genom arv eller genom testamente. Genom arv fördelas kvarlåtenskapen enligt den ordning som anges i ärvdabalken, den så kallade legala arvsordningen (2 kap. ärvdabalken (1958:637)). Genom testamente fördelas kvarlåtenskapen istället enligt den avlidnas vilja. Den legala arvsordningen används i de situationer då den avlidna inte har upprättat ett testamente. Arvlåtaren kan alltså åsidosätta den legala arvsordningen genom att upprätta ett testamente.

Fördelning av kvarlåtenskap enligt den legala arvsordningen

Vid fördelning enligt den legala arvsordningen så kommer kvarlåtenskapen att fördelas till medlemmarna i en av tre arvsklasser. I första hand ärver de som tillhör den första arvsklassen. Finns det inga arvsberättigade i denna arvsklass så ärver istället de som tillhör den andra arvsklassen. Saknas arvsberättigade även i denna så ärver de som tillhör den tredje arvsklassen.

Vilka som ingår i de olika arvsklasserna framgår av 2 kap. ärvdabalken (1958:637). Till den första arvsklassen hör, exempelvis, den avlidnes bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn, barnbarn och så vidare (2 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637)). Dessa ska ta en lika stor del av kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § 2 stycket ärvdabalken (1958:637)). Till den andra arvsklassen hör den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § ärvdabalken (1958:637)). Vid behov träder eventuella syskon och syskonbarn till den avlidne in i föräldrarnas ställe. Till den tredje arvsklassen hör så den avlidnes mor- och farföräldrar samt, vid behov, dessas barn, det vill sägas den avlidnes eventuella mostrar, morbröder, fastrar och farbröder (2 kap. 3 § ärvdabalken (1958:637)).

Kan man göra avkall på sin arvsrätt?

Det finns ett antal möjligheter för en arvinge att göra avkall på sin arvsrätt. Först och främst är det möjligt för en arvinge att avsäga sig sin rätt till arv (17 kap. 2 § ärvdabalken (1958:637); se vidare på Skatteverkets hemsida här). En sådan avsägelse av rätten till arv ska göras skriftligen hos arvlåtaren (17 kap. 2 § första stycket ärvdabalken (1958:637)) och omfattar, som regel, även arvingens egna bröstarvingar (17 kap. 2 § tredje stycket ärvdabalken (1958:637)). Detta får till följd att dennes del av arvet istället fördelas mellan övriga arvingar (och att arvingens eventuella barn blir lottlösa). Arvingen kan således inte själv bestämma till vem dennes del av arvet ska gå vid en arvsavsägelse. I ditt fall hade det inneburit att din arvslott istället hade gått till din syster. Observera dock att en bröstarvinge inte kan avsäga sig sin rätt till sin laglott, såvida denne inte har ersatts i samband med avsägelsen (17 kap. 2 § första stycket andra meningen ärvdabalken (1958:637)).

En arvinge kan vidare avstå sin rätt till arv (se vidare på Skatteverkets hemsida här). Till skillnad från en avsägelse av arvsrätten så görs ett arvsavstående efter arvlåtarens bortgång och uttryckligen till förmån för arvingens egna närmaste legala arvingar. Det rör sig således om en överlåtelse av arvsrätten enligt den legala arvsordningen (lite som om arvingen själv hade gått bort och dennes legala arvingar trätt i dennes ställe). I ditt fall skulle det, i så fall, innebära att din arvslott istället går till din son. (Observera att det finns en möjlighet för en arvinge att överlåta sin rätt till arv även till andra personer än de som följer av den legala arvsordningen. Detta innebär att arvingen helt själv kan bestämma till vem arvslotten ska gå, se vidare på Skatteverkets hemsida här och här).

Sammanfattning

Det är således möjligt för dig att avstå din arvsrätt efter din mamma till förmån för din son. Du kan även avsäga din rätt men då kommer din del av arvet istället att gå till din syster.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma (detsamma gäller om du skulle vilja ha hjälp med att utforma ett eventuellt arvsavstående, men då kan det vara bättre att boka en tid med vår juristbyrå eller kontakta oss via telefon). I den mån du vill ha mer information rörande arvsavsägelse och arvsavstående så kan du även läsa vidare på Skatteverkets hemsida här, här och här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare