Kan man ärva skulder?

Hej,

Min pappa gick bort i slutet av december 2019 men fick ändå januaripensioen utbetald.

Hans dödsbo gick precis plus minus noll, när begravningen var betald.

Nu i mitten av mars 2021 droppade det ner ett brev från pensionsmyndheten där dom kräver Jaruari pensionen tillbaka.

Kan man nu bli skyldig att återbetala den felaktiga utbetalningen från pensionsmyndigheten.

trots att man inte kan ärva skulder.

Tack på förhand!

Mvh

Patrik

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
När en person avlider ska en bouppteckning göras för att se vilka skulder och tillgångar som finns, men utifrån din fråga tolkar jag det som att detta har gjorts och att det inte finns några tillgångar. Bestämmelser kring bouppteckning finns i 20 kapitlet, Ärvdabalk (1958:637) (ÄB). Skulderna som finns i dödsboet ska betalas inom tre månader efter dödsfallet genom en så kallad bouppteckning (20 kap. 1 § ÄB). Om en person avlider och personens skulder är större än tillgångarna kan inte skulderna betalas i sin helhet och måste därefter avskrivas och genom detta händer ingenting med skulderna. Precis som du skrivit ovan går det inte att ärva skulder. Med utgångspunkten att det inte finns några tillgångar som kan täcka denna skuld kommer det därför ske en avskrivning.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare