Kan man ärva skuldebrev?

Fått en revers vid arvsskifte. Övertar mina barn denna fodrar vid min död

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpligt lagrum

Som jag förstår förutsättningarna har du ärvt en revers, det vill säga ett skuldebrev som säger att någon är skyldig pengar till innehavaren av skuldebrevet eller annan utpekad person. Jag kommer nedan använda mig av termen skuldebrev eftersom det kallas så i lagen, men revers och skuldebrev är synonymer så det får inte någon betydelse i sak. För att bevara frågan kommer jag använda mig av skuldebrevslagen (SkbrL) samt preskriptionslagen.

Fullt möjligt att ärva skuldebrev

Eftersom ett skuldebrev ger någon rätt att kräva in pengar så är det att betrakta som en tillgång. Precis som vid andra tillgångar ska eventuella skuldebrev tas upp som en tillgång i dödsboet. Det är med andra ord fullt möjligt att ärva ett skuldebrev. Är det flera arvingar till ett skuldebrev så ärver de andelar av det, denna andel motsvarar också hur stor del de får av pengarna om gäldenären betalar.

Åtgärder kan behöva vidtas

Det kan däremot vara bra att känna till att det finns olika sorters skuldebrev, dessa är: löpande, order och enkla skuldebrev. Detta får betydelse eftersom att den som ärvt kan behöva vidta vissa åtgärder för att ha rätt att driva in pengarna. Jag kommer nedan i korthet förklara skillnaderna och vad du behöver tänka på beroende på vilket sorts skuldebrev det gäller.

Löpande skuldebrev: på denna typ av skuldebrev står oftast något i stil med "till innehavaren av detta skuldebrev". Det finns alltså inte en namngiven person som gäldenären (den som är skyldig) ska betala till utan den som har skuldebrevet i sin hand har rätt att kräva driva in fordran (13§ 1 st SkbrL). Löpande skuldebrev är avsedda för att fritt kunna överlåtas. Om det är denna typ av skuldebrev du har ärvt behöver du alltså inte tänka på något särskilt utan du har rätt att kräva betalning på grund av att du är innehavare.

Orderskuldebrev: när betalningen ska ske till viss person eller någon som den har överlåtit skuldebrevet till kallas det för orderskuldebrev. Då måste en överlåtelsekedja tecknas på skuldebrevet (13 § st. 2 SkbrL). Orderskuldebrev brukar skrivas som att betalning ska ske till exempelvis ”Johan Johansson eller order”, för att någon annan innehavare ska ha rätt till betalning måste det alltså finnas anteckningar på skuldebrevet som pekar ut en annan person som innehavare.

Enkla skuldebrev: Den sista typen av skuldebrev är enkla skuldebrev och då är det endast en viss specifik person som framgår som ägare till skuldebrevet och kan således kräva in skulden ( 26 § SkbrL). Vid enkla skuldebrev räcker det med att låntagaren underrättas om att skuldebrevet har en ny ägare.

Sammanfattningsvis

Beroende av vilket sorts skuldebrev det rör sig om kan ni alltså behöva göra en anteckning på skuldebrevet om att det har ärvts, eller så behöver ni underätta gäldenären om att skuldebrevet har överlåtits genom arv. Det kan också vara bra att känna till att skuldebrev har en preskriptionstid på 10 år så inom den tiden bör ägaren till skuldebrevet skicka ett meddelande om att betalning krävs, annars kan denna rätt gå förlorad (2 § och 5 § preskriptionslagen). Preskriptionstiden börjar i regel löpa från det datum då skulden tillkom.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare