Kan man ärva en skuld?

För 3 dagar sedan blev jag uppringd av en juristbyrå. De berättade att en ingift faster till min syster och mig, som jag bara träffat en gång för ca 55 år sedan, dog i maj. Min farbror dog 2005 och de hade inga barn och hon hade inga syskon. Det sas att det inte fanns några arvingar.

Det fanns på dödsdagen 69 000 kr på ett bankkonto. Hon är inte begravd och hennes boende på servicehem står orört. Blir vi skyldiga att betala skulder som uppstår om inte kapitalet räcker till?

Mvh

Ulla Ekengren

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt rätt så undrar du ifall du och din syster kan blir betalningsskyldiga för ev. skuld efter er ingifta faster, dvs ni undrar om ni kan ärva hennes skulder.

Man man inte ärva skulder i Sverige. De tillgångar och skulder som finns kvar efter er ingifta faster heter dödsbo. Ev. skulder som finns kvar efter en persons bortgång ska betalas med de tillgångar som finns i dödsboet. Det som blir över kan ni som ingår i dödsboet (i detta fall du och din syster) sedan dela upp mellan er. Dödsboet kan förstås gå minus och försättas i konkurs, men det innebär bara att det inte finns något att ärva för er arvingar.

Om ni har hunnit dela upp tillgångarna mellan er (dvs arvet) innan ni betalat ev. skuld ska ni lämna tillbaka så mycket till dödsboet att det täcker skulden. Ni är solidariskt betalningsansvariga i detta läge, vilket innebär att ni efter förmåga måste täcka upp för varandra om någon av er hunnit göra er av med för mycket av tillgångarna för att kunna betala sin andel av skulden.

Detta innebär med andra ord att du och din syster aldrig kan blir betalningsskyldiga i det fall dödsboets tillgånger inte skulle täcka dödsboets skulder. Om ni istället redan fördelat arvet (dvs de 69.000kr som fanns på bankkontot på dödsdagen) så måste ni betala tillbaka så mycket att det täcker skulden, men ni ska inte betala tillbaka mer än vad ni fått i arv.

Exempel: Ev. skuld är 100.000kr. I dödsboet finns det 69.000kr. Detta innebär att det saknas 31.000kr för att täcka hela skulden. Dessa kommer du och din syster aldrig kunna blir betalningsskyldiga för, tack vare att man inte ärver skulder i Sverige!

Jag hoppas att detta besvarar din fråga!

Ellinor BookRådgivare