Kan man ansöka om ersättning från både hemförsäkringen och begära skadestånd när man blivit utsatt för ett brott?

Hej! Har fått rätt till skadestånd enligt dom och skall ta kronofogden till hjälp att driva in den, då den skyldige har kontaktförbud. Såg att jag även hade överfallsskydd genom hemförsäkringen. Nu till min fråga: kan jag ansöka om ersättning via min hemförsäkring också (utöver skadeståndet) eller träder den försäkringen in om kronofogden inte lyckas driva in skadeståndet från den skyldige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Även om du skulle få pengarna med hjälp av kronofogden så är det alltid bra att anmäla en skada som har skett till ditt försäkringsbolag så snart som den inträffar. Försäkringen är privat och det är inte alla hemförsäkringar som har ett överfallsskydd. På grund av detta så är det inte alla som har möjlighet att använda sig av det alternativet, därmed så är det inget som automatiskt träder in om kronofogden inte lyckas driva in skadeståndet.

Hur påverkar din försäkring ditt skadestånd från kronofogden?

Försäkringsbolagen har viss frihet att utforma hur deras försäkringar ser ut. Nu för tiden bör alla hemförsäkringar med ett överfallsskydd vara uteslutande utformade som så kallade ”summaförsäkringar”, jag kommer därmed förutsätta att det är en sådan försäkring som du har. Detta innebär att en fast ersättning utgår beroende på vad det är för typ av brott som ägt rum. Det finns därmed inte någon specifik koppling till det belopp som skadeståndet hamnat på, detta brukar benämnas som en schablonersättning. När ett ärende går till åtal brukar försäkringsbolagen ofta vänta in domen innan ärendet bedöms, men eftersom att en dom finns så bör det inte vara något som hindrar ditt försäkringsbolag att börja reglera ärendet direkt. Om du har fått bestående skador så kan en viss tid behöva förflyta innan en invaliditetsbedömning kan göras. En viktig skillnad med en summaförsäkring som slutligen ska nämnas är att försäkringsbolaget som huvudregel inte tar över din fordran för skadeståndet (16 kap. 10 § Försäkringsavtalslagen). Du kan därmed få ersättning från både gärningspersonen genom kronofogden och genom din försäkring.

Avslutningsvis och rekommendationer

Om du inte redan har anmält skadan till ditt försäkringsbolag så skulle jag rekommendera att du börjar med att göra detta så att allt finns dokumenterat. Ersättning kan du få utöver det skadestånd som kronofogden hjälper dig med, därmed så är det inget som hindrar dig från att ansöka om det redan nu. Försäkringsbolagen brukar ha bra koll på dessa frågor och kommer hjälpa dig vidare om det är något som skulle göra att du behöver avvakta. Avslutningsvis så skulle jag även vilja tipsa om att du slutligen har en möjlighet att få ersättning genom brottsoffermyndigheten. Detta alternativ kräver dock att du har uttömt alla andra möjligheter först, dvs att du har försökt att få ut både skadeståndet och försäkringsersättning i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare