Kan man ändra en dom om ensam vårdnad?

Hejsan!

Jag har efter vårdnadstvist i domstol fått ensam vårdnad för min 3-åriga dotter. Pappan fråntogs vårdnad och även umgängesrätt. Nu undrar jag dock om detta är något som kan komma att förändras? Anledningen att rätten dömde på detta sätt har naturligtvis med grovt våld att göra och vi har levt skyddat under lång tid. Men kan pappan någon gång framöver stämma mig på nytt och begära umgänge/vårdnad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar verkligen den situation ni befinner er i!

Genom överklagande

När ett beslut meddelats i domstol så kan detta beslut överklagas till hovrätten. Den som vill överklaga måste dock göra det 3 veckor från det att beslutet fattades, 50 kap 1 § rättegångsbalken (RB). Vidare så krävs det prövningstillstånd för att ta upp tvisten till hovrätten, 50 kap 7a § RB.

Genom vårdnadstvist

Även om du meddelats ensam vårdnad kan man ändra detta beslut antingen genom att ni kommer överens om det samt får godkännande av socialstyrelsen, 6 kap 6 § föräldrabalken (FB), eller genom en tvist i domstol, 6 kap 5 § FB. I samtliga fall ska alltid barnets bästa vara i fokus, 6 kap 2a § FB.

Sammantaget…

Kan pappan antingen överklaga domen i tingsrätten inom 3 veckor från domslut och eventuellt meddelas prövningstillstånd eller så kan pappan senare väcka talan för vårdnadstvist igen.

Hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för er!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare