FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/04/2019

Kan man adoptera en persons barn tillsammans med den personen om man inte längre är gifta?

Jag har en bekant som har varit gift med en kvinna i fyra år och sen skildes paret. Kvinnan hade sen tidigare en son som hon har ensam vårdnad om då fadern är okänd och det har även gjorts en faderskapsutredning på familjerätten utan resultat. Fader okänd.

Nu vill min bekante adoptera sin f.d frus pojke då pojken var liten då de träffades och har vuxit upp med min bekante. De har en nära relation och pojken är hos sin "styvpappa" varannan vecka på umgänge tillsammans med sin lilla syster som är biologiskt barn till min bekante. Min bekante vill att styvbarnet skall ha samma rättigheter som sin syster och vill därför adoptera pojken. Mamman till pojken tycker att det är en bra idé.

Min fråga skulle detta gå lagligt och hur går min bekante tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din bekanta och hans exfru vill att de ska vara vårdnadshavare tillsammans till hennes barn. Regler kring adoption finns i 4 kap. FB.

I dagsläget kan man endast adoptera någon annans barn gemensamt med den personen om man också är gift med personen (4 kap. 6 § andra stycket FB). Det kallas för styvbarnsadoption och är i dagsläget alltså endast tillåtet för makar.

Regeringen har dock nyligen lämnat förslag på ändring av adoptionslagarna (prop. 2017/18:121), som föreslås träda i kraft 1 september 2018. Enligt förslaget ska adoptionsmöjligheterna utökas bland annat så att även sambos ska kunna göra en styvbarnsadoption. Det är emellertid så långt lagförslaget sträcker sig i den frågan. Är din bekanta och hans exfru varken gifta eller sambos finns det därför tyvärr inte den närmsta framtiden någon möjlighet för dem att gemensamt adoptera exfruns barn.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare