Kan lilla basbeloppsregeln minska ens egna barns framtida rätt till arv?

Är rätten att använda lilla basbeloppsregeln lämplig att använda efter min avlidne sambo eller får det några konsekvenser när jag avlider?

Ärver då även hans barn från ett tidigare förhållande mig och inte bara våra gemensamma barn?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att kort redogöra för lilla basbeloppsregeln och sedan för vem som kommer att ärva dig om du använder dig av regeln. Längst ner kommer jag skriva mitt svar på din fråga sammanfattat i en mening.

Eftersom din fråga handlar om arv efter sambo blir Sambolagen (SL) tillämplig.

Lilla basbeloppsregeln

Lilla basbeloppsregeln innebär att du som kvarlevande sambo alltid har rätt att få ut samboegendom som åtminstone motsvarar ett värde om två prisbasbelopp, se SL 18 §. Detta innebär alltså att om din del efter bodelningen inte uppgår till minst 2 prisbasbelopp (91 000 kr, om dödsfallet inträffade 2018) har du rätt att få ut resterande del från dödsboet.

Vem ärver dig?

Om man är gifta är det istället den så kallade stora basbeloppsregeln i ärvdabalken (ÄB) som är tillämplig, se ÄB 3 kap. 1 §. Skillnaden på stora och lilla basbeloppsregeln är att om stora basbeloppsregeln är tillämplig får den avlidne makens barn sedan rätt till efterarv, men detta gäller inte för lilla basbeloppsregeln. Alltså har din makes barn (som inte är dina) ingen rätt att ärva dig trots att du använder lilla basbeloppsregeln. De som kommer att ärva dig är dina egna barn.

Svar: Ja, lilla basbeloppsregeln är lämplig att använda och det kommer inte få några konsekvenser för dina barns framtida arv.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare