Kan kränkande SMS utgöra brott?

Hej!

En närstående till min (snart ex-)man har skrivit till mig på Messenger och kallat mig jävla hora bland annat. Jag har inte svarat och vi har ingen gammal dispyt, tvärtom har jag alltid varit snäll och trevlig mot honom. Det är hans kvinnohat som kommer fram. Är det lagligt att skriva så? Finns det något jag kan göra?

MVH Sara

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med fråga!

Mycket tyder på att detta beteende mycket väl kan utgöra ett brott.

Förolämpning

Att rikta en beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan med syfte att kränka dennes självkänsla eller värdighet är olagligt och man döms genom detta för förolämpning (5 kap. 2 § brottsbalken). Ett direkt SMS av sådan art som du beskriver bör uppfylla dessa rekvisit.

Ofredande

Skulle det röra sig om ett flertal SMS av samma typ så finns även möjlighet att detta beteende omfattas av brottet ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken). Ofredande innebär att någon "fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande" och detta i syfte att "kränka den andres frid på ett kännbart sätt". Ofredande genom störande kontakter kan exempelvis vara att skicka ett flertal meddelanden. Dessa kan vara "störande" antingen genom sitt antal eller dess kränkande innehåll. Man kan utgå ifrån att ju mer kränkande eller nedsättande innehållet i dessa är, desto färre bör i regel krävas för att utgöra ett ofredande.

För både förolämpning och ofredande krävs en angivelse från målsäganden till antingen åklagare eller Polismyndigheten. Vad gäller förolämpning utgör detta ett ärekränkningsbrott och hör inte under allmänt åtal såvida inte brottet även är påkallat från allmän synpunkt (5 kap. 5 § brottsbalken). Denna bedömning görs av domstolen. Då brottet inte hör under allmänt åtal har målsäganden istället rätt att direkt väcka enskilt åtal (47 kap. 1 § rättegångsbalken). Att väcka enskilt åtal innebär dock en större ekonomisk risk då man själv står för rättegångskostnaderna i de fall man inte når framgång med sin talan (18 kap. 1 § rättegångsbalken).

Jag rekommenderar att du gör en polisanmälan i ärendet. Polisen bör ta över ärendet därifrån och bistå med all hjälp och information du behöver!

Jag önskar dig all lycka till.

Tveka inte att höra av dig vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare