FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/11/2018

Kan köparen häva i köpet i efterhand trots att varan undersöktes?

Om man säljer en vara på köp och sälj ( Facebook ) och förklarar att varan passar en bil som köparen har, köparen går igenom varan och kollar innan köper och sedan godkänner. Men efter dagar ringer köparen till säljaren och vill häva köpet då delen " passar ej " och om säljaren ej ger tillbaka pengarna görs en polisanmälan?

Inget avtal innan köpet löd om att lämna tillbaka, kontakt på telefon så säger säljaren och beklagar att om varan ej passar får du sälja vidare men då tycks ändå köparen att ta sig rätten att lämna tillbaka varan annars polisanmäls det?

Vad blir rätt här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att redogöra för huvudprincipen inom köprätten som är att avtal ska hållas. Sedan kommer jag att förklara om det kan röra sig om ett fel på varan och vad köparens undersökningsplikt innebär. Sedan kommer jag svara på din fråga om vad som blir rätt här och allra sist skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån att både köparen och säljaren är privatpersoner.

Eftersom frågan handlar om ett köp av en vara mellan två privatpersoner blir köplagen (KöpL) tillämplig. Tänk på att köplagen är dispositiv, vilket innebär att i första hand gäller vad köparen och säljaren har avtalat om och i den mån inget har avtalats gäller KöpL.

Avtal ska hållas

Huvudprincipen inom svensk avtalsrätt är att avtal ska hållas. Detta innebär att när köparen och säljaren har kommit överens om ett köp mot en summa pengar och man har bytt varan mot pengarna så har ett avtal ingåtts. Om säljaren härefter vill häva köpet måste hen ha en grund för det. Eftersom det framgår av din fråga att inget speciellt avtalats kring säljarens rätt att häva köpet måste hen alltså ha stöd i KöpL för detta.

Fel på vara och köparens undersökningsplikt

Köparen kan ha rätt att häva köpet om det finns ett fel på varan. Varan ska exempelvis vara ägnad åt det ändamål som varor av samma slag i allmänhet används för att inte anses som felaktig, se KöpL 17 §. Varan kan även anses felaktig om den inte överensstämmer med sådana uppgifter som säljaren har lämnat om varans egenskaper eller användning innan köpet, se KöpL 18 §. Ifall säljaren har sagt att varan passar köparens bil och den sedan inte gör det skulle alltså varan kunna anses vara felaktig. Dock har köparen en undersökningsplikt om hen har undersökt varan innan köpet, vilket jag förstår det som att köparen har gjort i det här fallet. Detta innebär att köparen inte får åberopa ett fel som hen borde ha märkt vid undersökningen av varan, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder, se KöpL 20 §. Undantaget om strid mot tro och heder handlar om ifall säljaren medvetet har vilselett köparen.

Vad blir rätt här?

Det kan alltså föreligga ett fel i varan om säljaren har sagt till köparen att varan passar dennes bil trots att den inte gjorde det. Eftersom köparen har undersökt varan innan köpet låter det dock som att köparen borde upptäckt detta felet vid undersökningen av varan. Om så är fallet har köparen förlorat sin rätt att åberopa felet och kan alltså inte häva köpet. Jag vill dock vara tydlig med att poängtera att eftersom jag inte vet vilken slags vara det handlar om och inte känner till exakta omständigheter i fallet kan jag inte med säkerhet uttala mig om vad som gäller, men utifrån informationen i frågan låter det som att säljaren inte uppfyllt sin undersökningsplikt enligt KöpL 20 § och därmed inte har rätt att häva köpet.

Jag skulle rekommendera köparen att höra av sig till säljaren och berätta att hen inte accepterar en hävning av köpet. Till stöd för sin argumentation får hen gärna använda sig av detta svaret.

Sammanfattning

Det kan eventuellt röra sig om ett fel på varan om säljaren har sagt att den skulle passa köparens bil men varan inte gjort det. Även om så är fallet tyder det mesta på att köparen inte fullgjort sin undersökningsplikt och därmed har förlorat sin rätt att åberopa felet. Min rekommendation är att köparen hör av sig till säljaren och med hjälp av detta svar förklarar att hen inte accepterar en hävning av köpet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du behöver ytterligare juridisk rådgivning är du varmt välkommen att höra av dig till Lawlines juristbyrå.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare