Kan konsumentköplagen avtalas bort?

Hej,

Jag har köpt en bil av en bilfirma för 44900kr

Enligt bilhandlaren hade han avtalat bort konsumentköplagen.

Då bilen va fin och verkade ok så tänkte vi inte så mycket på det.

Nu till min fråga, kan man avtala bort konsumentköplagen?

Jag såg på kontraktet vi skrivit när vi kom hem att det står att bilen säljes som "defekt", är det de han menar med att han har avtalat bort konsumentköplagen att dom skriver i kontraktet att dom är defekta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta om man giltigt kan avtala bort konsumentköplagen. Jag kommer att förkorta konsumentköplagen till KKöpL.

Konsumentköplagen

Lagen är tillämplig när det är ett förhållande mellan en konsument, du, och en näringsidkare, bilhandlaren (1 § KKöpL). Det köpta är en bil vilket också omfattas av lagen då det ses som köp av lös sak.

Lagen är inte dispositiv, vilket innebär att man i ett avtal inte kan säga att lagen inte ska tillämpas. Ett avtal, eller avtalsvillkor, som är till nackdel för dig som konsument när man jämför med vad lagen säger, är inte giltigt mot dig (3 § KKöpL).

Det betyder att om inte det uttryckligen står som ett undantag i KKöpL så kan en näringsidkare inte avtala bort KKöpL. Lagen blir tillämplig. I ditt fall innebär det att bilhandlaren inte giltigt kan avtala bort att lagen ska tillämpas och du kan därför helt tänka bort det.

Defekt

Jag uppfattar inte skrivelsen "defekt" i avtalet som att de menade att avtala bort KKöpL utan snarare för att beskriva i vilket skick du har köpt bilen.

En näringsidkare kan sälja en vara i "befintligt skick" vilket för dig som konsument kan innebära att det finns skriftligt bevis på att du viste att varan inte kan hållas till samma standard som om den hade varit ny. Däremot så kan en vara som säljs i "befintligt skick" eller liknande fortfarande anses som felaktig i vissa fall (17 § KKöpL).

Sammanfattning

Man kan inte avtala bort KKöpL. En näringsidkare kan däremot sälja saker i befintligt skick eller liknande.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare