FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/11/2018

Kan konsultavtal sägas upp i förtid?

Uppsägning av konsultavtal.

Jag hade ett skriftligt konsultavtal som skulle gälla 12 månader med en uppsägningstid på 3 månader. Konsultavtalet gäller from 180901 och 12 månader framåt.

Jag befann mig på semester och två dagar innan jag skulle åka hem så får jag ett mejl där konsultavtalet sägs upp, är detta lagligt. Har jag rätt till ersättning för uppsägningstiden?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns (till skillnad från vad som gäller vid anställningsavtal) ingen specifik lagstiftning som reglerar konsultavtal. Det finns visserligen en gammalmodig reglering i handelsbalken som är tillämplig på personliga konsultuppdrag men idag drar man snarare analogier från företrädesvis köplagen samt hämtar vägledning i rättspraxis för att avgöra vad som skall gälla för dessa avtal.

Ett konsultavtal kan avse en enstaka avgränsad handling eller ha karaktären av ett mera varaktigt avtalsförhållande. Vid de varaktiga avtalen krävs normalt en reglering av hur lång tid uppdraget skall gälla. Har inget slutdatum eller viss tid för uppdraget avtalats mellan parterna och framgår det inte heller på annat sätt hur länge uppdraget skall vara, exempelvis att det varar till visst arbete har slutförts, anses i regel avtalsförhållandet löpa "tills vidare".

Avtalet kan emellertid även komma att avbrytas vid endera parts kontraktsbrott. Från konsultens sida kan tänkas att ett sådant kontraktsbrott består av dröjsmål eller fel i utförandet av uppdraget. Fån uppdragsgivarens sida torde utebliven ersättning för konsulttjänsterna vara den primära formen av kontraktsbrott. Alla typer av kontraktsbrott måste i regel vara väsentliga för att avbrytande av avtalet skall kunna ske.

Om båda parter är överens om att avsluta samarbetet råder naturligtvis full frihet att avbryta avtalet. Skulle endast en av parterna vara för ett avslut blir det närmast fråga om en tolkning av avtalet för att se om parterna uttryckligen eller underförstått avsett att möjliggöra för endera av dem, även ensidigt, att kunna avsluta. Om inte en sådan avsikt kan tolkas fram torde part vara bunden om inte den andre godkänner avslut eller om kontraktsbrott föreligger enligt ovan.

Slutsats

Det tycks inte som att kontraktsbrott föreligger.

Eftersom huvudregeln i allmän avtalsrätt är att tidsbegränsade avtal upphör när uppdragstiden har löpt ut så talar det för uppdragstagarens sida att han ska ha betalt för hela avtalstiden. Om ingenting är avtalat om uppsägningstid kan det eventuellt ses som en ogrundad uppsägning av avtalet vilket kan leda till skadeståndsansvar.

Detta är dock bara vad doktrin och praxis säger på området. Jag önskar jag kunde ge dig ett bättre svar men det finns tyvärr. Allt handlar egentligen bara om bevisningen om vad man har kommit överens om.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare