FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/04/2021

Kan jag tacka nej till ett erbjudande om ett vikariat utan att gå miste om min företrädesrätt till återanställning?

Hej igen beskriver lite mer utförligt i min fråga angende lagen om återanställningsrätt. Jag är tillsvidareanställd sen februari 2020, och anställd hos företaget sen juni 2018 och blev varslad pga arbetsbrist. Jag har skrivit på uppsägningspappret men redan nu under uppsägningstiden har jag blivit erbjuden sommar vikariat där det inte framkommer specifik tidsperiod. Men semester tidsperioden hos företaget kommer att vara mellan v. 26-v. 32 men kan kräva upplärning på ytligare 3 veckor. Arbetsbeskrivningarna är likt det jag gör nu. Min fråga är om jag kan mista min företrädesrätt på återanställning om jag tackar nej till detta erbjudande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vi ska kika i anställningsskyddslagen (LAS) för att besvara din fråga.

För att kunna tacka nej till ett erbjudande utan att mista din företrädesrätt till återanställning krävs att arbetsgivaren har lämnat ett oskäligt arbetserbjudande (27 § 3 stycket LAS). Frågan om huruvida ett erbjudande är skäligt eller oskäligt varierar från fall till fall och beror på många olika omständigheter.

Praxis på området som kan belysas är följande:
AD 1982 nr 158 behandlade ett fall där en arbetstagare som varit anställd i 5 år ansågs ha rätt att avvisa ett erbjudande om tidsbegränsad anställning om 3 månader utan att förlora företrädesrätten.

I AD 1977 nr 159 meddelade arbetsdomstolen att om man inte har tillräckliga kvalifikationer för den tjänst som erbjudandet avser är det ok att tacka nej till erbjudandet som då anses vara oskäligt.

I RF 1986:48 ansågs det tillåtet att tacka nej till ett erbjudande om arbetsuppgifter som låg under en arbetstagares kompetens.

I ditt fall
Det är alltså en svår bedömning som tar hänsyn till många olika aspekter. Det ska dock noteras att man inte endast kan tacka nej till ett skäligt erbjudande bara för att invänta en "bättre" anställning.

Mot bakgrund av rättsfallen skulle jag göra bedömningen i ditt fall att eftersom du bara haft en tillsvidareanställning i drygt ett år är inte erbjudandet om vikariatet i och för sig oskäligt. En annan anställningsform är alltså inte oskäligt i och för sig. Inte heller verkar vikariatet löpa på särskilt kort tid, snarare tvärt om eftersom någon specifik tidsperiod inte angetts.

Du skriver dessutom att arbetsbeskrivningarna till vikariatet är likt det du gör nu. Det inte rör sig därför om ett erbjudande du har tillräckliga kvalifikationer till att utföra. Inte heller verkar det röra sig om ett erbjudande som ligger under din kompetens.

Mot bakgrund av dessa rättsfall och i jämförelse med omständigheterna i ditt fall skulle jag alltså säga att vikariatet skulle anses vara ett skäligt erbjudande och att du måste tacka ja till det för att inte gå miste om din företrädesrätt till återanställning (27 § 3 stycket LAS).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare