Kan jag ta över min systers lån?

Hej!

Jag har en syster som tåg lån för 4 år sedan och nu hon är arbetslös samt sjuk.

Min fråga är får jag ta i mot hennes lån sedan del betalar jag stället? Jag vill hjälpa henne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan ta över din syster lån eftersom hon har svårt att betala av det nu. Jag förstår det också som att du inte står som medlåntagare eller att du på annat sätt anmält att du är betalningsskyldig om din syster inte kan betala.

Att ta över lån från någon annan

Du kan bara ta över din systers lån om långivaren godkänner att lånet skrivs över på dig, men detta är ingenting man måste godkänna. Om du vill ta över lånet rekommenderar jag dig att du pratar med långivaren och ser om du kan ta över lånet. Om långivaren inte godkänner att du tar över lånet kan du ändå betala pengar till din syster som i sin tur betalar av lånet. Om du vill ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din syster i framtiden rekommenderar jag er att skriva ett skuldebrev där ni anger att hon ska betala tillbaka till dig.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare