FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/07/2021

Kan jag starta ett aktiebolag trots skuldsanering?

Hejsan!

Tänkte starta aktiebolag (taxiföretag) trots jag har skuldsanering ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för bildande av aktiebolag hittar du i 2 kap aktiebolagslagen (ABL).

Enligt 2 kap 3 § ska det bolagsbildningen vidtas följande åtgärder:

1. Stiftarna skall upprätta ett utkast till en stiftelseurkund enligt bestämmelserna i 5-10 §

2. En eller flera bland stiftarna skall teckna sig för samtliga aktier i bolaget enligt bestämmelserna i 12 §

3. Aktierna skall betalas enligt bestämmelserna i 15-19 §

4. Stiftarna skall färdigställa, datera och underteckna stiftelseurkunden.

5. Styrelsen skall anmäla bolaget för registrering enligt bestämmelserna i 22-23 §

Skuldebrevet ska först upprättas och sedan undertecknas av alla stiftare samt registreras hos Bolagsverket (2 kap. 22 § ABL). Då anses bolaget bildat. För att registreringen ska godkännas ska aktierna ha blivit tecknade och betalade, samt att du kan uppvisa ett intyg för sådan betalning (ABL 2 kap 23 §). Intyget ska normalt lämnas av den bank eller kreditinstitut som satt upp ett konto för insättning av betalning för aktierna (ABL 2 kap 17 §).

För att besvara din fråga. Det finns inget hinder enligt aktiebolagslagen mot att bilda ett aktiebolag trots att man har skuldsanering. För att Bolagsverket ska godkänna en registrering är det dock nödvändigt att kunna uppvisa ett intyg från den bank eller kreditinstitut som hanterat insättningarna av betalning för tecknade aktier.

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare