FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/10/2022

Kan jag som minoritetsägare tvingas att sälja mina aktier?

Hej, Det är så att vi har ett aktiebolag där vi är 4 delägare och där jag har 10% av aktierna i bolaget. Kan jag bli tvingad av de andra delägarna som har 90% totalt att lämna bolaget och aktierna så att jag får ingenting.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om aktiebolag hittar du i Aktiebolagslagen, ABL.

Likhetsprincipen

Huvudregeln inom aktiebolagsrätten är att alla aktieägare ska behandlas lika, vilket därmed ger ett uttryck för att ingen aktieägare har bättre rätt till sina aktier än någon annan. Likhetsprincipen som denna kallas framgår av 4 kap. 1 § ABL.

Tvångsinlösen av aktier

Det finns dock undantag från allas lika rätt till sina aktier - en aktieägare som innehar mer än nio tiondelar av aktierna i ett aktiebolag, det vill säga majoritetsägaren, har rätt att av de övriga aktieägarna i bolaget lösa in återstående aktier. Detta kallas för regeln om tvångsinlösen av aktier och regleras i 22 kap. 1 § ABL. Regeln innefattar även en rätt för en minoritetsägare att få sina aktier inlösta av majoritetsägaren.

Så som framgår av lagen krävs det dock att majoritetsaktieägaren är en i antal, det vill säga, det ska röra sig om en fysisk eller juridisk person som äger 90 % av aktierna i bolaget. Utifrån vad jag kan utläsa från din fråga så verkar det som att ni totalt är fyra aktieägare, vilket innebär att de tre andra alltså har 90 % och du 10 %. Detta innebär att de, såsom lagen är utformad, inte kan tvinga dig att sälja sina aktier, eftersom det just är en och samma person som måste inneha dessa 90 % av aktierna för att reglerna ska bli tillämpliga.

Reglerna om tvångsinlösen innefattar även utländska juridiska och fysiska personers innehav, och kan alltså grunda en rätt eller skyldighet att lösa in aktier. Detta innebär alltså att en minoritetsägare i ett svenskt aktiebolag kan med stöd av 22 kap. 1 § ABL begära inlösen av aktier hos en majoritetsägare som bor i utlandet.

Sammanfattning

I ditt fall finns det ingen risk för att dina aktier ska tvångsinlösas, utifrån så som ägarförhållandena i ert aktiebolag ser ut i nuläget. Det grundläggande för att paragrafen ska kunna tillämpas är att majoritetsägaren ensam ska inneha 90 % av aktieinnehavet. Dina delägarkollegor kan därmed alltså inte tvinga dig att sälja dina aktier.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Julia WahlgrenRådgivare