FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2022

Kan jag skriva in i ett äktenskapsförord att jag ska få hela fastigheten?

Hej! Vi är gifta och vi vill båda att vid, en eventuell separation, jag ska få hela äganderätten till vår gemensamma fastighet. Vi har förstått att om min man ger sin halva av fastigheten till mig så kan det bli väldigt dyrt med skatter osv och det är klart att det känns onödigt eftersom det kanske inte ens kommer att ske någon separation. Vår fråga är då om vi kan skriva in i ett äktenskapsförord istället att hela fastigheten och dess värde ska tillfalla mig vid en eventuell separation? Trots att vi båda nu står som ägare?

Med vänlig hälsning,

Malin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om ni kan skriva ett äktenskapsord där ni bestämmer att er gemensamma fastighet ska tillfalla dig vid en eventuell separation trots att ni båda står som ägare. Jag kommer att inleda mitt svar med att först förklara vad skillnaden mellan giftorättsgods och äganderätt är då det har en stor betydelse för att du ska förstå svaret på din fråga.

Äganderätt, giftorättsgods och äktenskapsförord

Äganderätt är precis vad det låter som, vem eller vilka det är som äger en viss egendom, medan giftorättsgods är en klassificering som avslöjar om viss egendom ska ingå i en bodelning. Genom äktenskapsförord kan man reglera klassificeringen av viss egendom så att egendomen antingen räknas som giftorättsgods eller som enskild egendom. Enskild egendom är sådant som inte ingår i en bodelning (Äktenskapsbalken 10 kap. 1 §) Detta innebär att om ni skriver att fastigheten ska vara din enskilda egendom så kommer den inte att ingå i bodelningen. Äganderätten påverkas alltså inte.

Din mans andel kan dock fortfarande utgöra giftorättsgods om ni inte skriver i äktenskapsordet att hans andel ska vara enskild. Detta innebär att hans andel kommer att delas lika mellan er vid en eventuell bodelning, d.v.s. om ni äger hälften var så får ni 25 % var av fastigheten efter bodelningen. Om du vill ha hela äganderätten till fastigheten är således ett alternativ till att ge fastigheten i gåva att du köper ut de återstående 25 % av din man.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare