FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/07/2019

Kan jag sitta i styrelsen och jobba i aktiebolaget?

Hej,

Jag och min pojkvän fundera på att starta ett café och starta ett AB.

Tanken är att jag ska äga företaget och ansvara för bokföringen och han ska jobba och ansvara för driften. Vi tänker inte ha revisor.

Kan jag som ägare vara den som sköter bokföring och redovisningen och samtidigt är supleant/ ledamot och han arbeta och vara supleant / ledamot? Måste vi ha flera i styrelsen?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett aktiebolag måste ha en styrelse med minst en ledamot i (8 kap. 1 § aktiebolagslagen). Har styrelsen färre än tre ledamöter måste det finnas minst en suppleant (8 kap. 3 § aktiebolagslagen). Det finns några hinder mot att en person kan sitta i styrelsen eller är suppleant. Ingen av dessa är att personen jobbar eller är har någon annan roll i aktiebolaget.

Ett privat aktiebolag (dvs. om det inte är börsnoterat) behöver inte ha någon revisor om det står inskrivet i bolagsordningen (9 kap. 1 § 2 st. aktiebolagslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare