FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/10/2020

Kan jag sälja min enskilda egendom utan att den förlorar sin karaktär som enskild egendom?

Jag är gift men har en lägenhet som är min enskilda egendom. Vi bor inte i den, har stått tom länge.

Nu vill jag sälja den, hur då göra för att pengarna ska förbli enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du vill se till att pengarna du får från din lägenhet inte förlorar sin karaktär som din enskilda egendom på grund av försäljningen.

Enligt 7 kap. 2 § 6 punkt Äktenskapsbalken förlorar s.k. surrogat till enskild egendom inte sin karaktär som enskild egendom förutsatt att inte annat angivits. Med surrogat menar man sådant som "ersatt" den enskilda egendomen. Alltså kan du genom att sälja lägenheten och hålla pengarna på ett separat konto se till vinsten från huset inte förlorar sin karaktär som enskild egendom.

Enligt äldre rättsfall är det viktigt att kunna "följa" pengarna. Du kan fortfarande investera pengarna i annat, exempelvis en ny bostad. Observera dock att det är viktigt att du kan visa att det är just pengarna från lägenhetsförsäljningen som tagits ut ett konto där dessa inte blandats samman med egendom som klassificeras som giftorättsgods. Detta har fastställts av Högsta Domstolen i NJA 1992 s 773. I detta rättsfall hade en make satt in enskild egendom på ett gemensamt konto, detta resulterade i att då de olika medelsslagen (giftorättsgods och enskild egendom) inte hölls isär. Pengarna ansågs därmed ha förlorat sin karaktär som enskild egendom.

Izel IRådgivare