Kan jag säga upp mig innan tjänsten har börjat?

Hej!

Jag har fått erbjudande om en traineetjänst som ska börja i augusti 2022. Jag har därför fått ett avtal redan nu som de vill att jag ska skriva på om jag vill gå tjänsten. Under tjänstens tid (håller på i 6 mån) så är uppsägningstiden 1 månad. Men jag undrar om man kan bryta kontraktet INNAN tjänsten börjar? Dvs om jag skriver på nu men får ett bättre jobberbjudande till våren, kan jag då bryta kontraktet jag signerat eftersom tjänsten inte börjat ännu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när din uppsägningstid börjar om tjänsten inte är påbörjad. Regler kring uppsägning av anställning finns reglerat i Lag om anställningsskydd (LAS).

Kan jag säga upp mig innan påbörjad tjänst?

Eftersom du har en avtalad uppsägningstid så kan du säga upp dig redan innan tjänsten har börjat. Det görs i lagstiftningen ingen skillnad på om tjänsten är påbörjad eller inte i fråga om uppsägning. Uppsägningstiden börjar när du säger upp dig och inte vid startdatumet för tjänsten. När du säger upp dig är det alltså en månad från det datum du säger upp dig.

Vad gäller vanligtvis vid en traineetjänst eller annan visstidsanställning?

Eftersom du har en avtalad uppsägningstid gäller inte huvudregeln för dig, det vill säga att du inte behöver oroa dig över denna del. Om du inte hade haft en avtalad uppsägningstid är regeln att visstidsanställningar inte kan avslutas i förtid av vare sig arbetsgivaren eller arbetstagaren utan dessa avslutas vid det avtalade slutdatumet eller när arbetet är slutfört, 4 § andra stycket LAS.

Hoppas svaret ger dig klarhet i situationen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare