Kan jag reklamera en telefon som är onormalt varm och försämras avsevärt fort?

Hejsan, jag har en mobil som jag upplever lite problem med. Mobilen blir mycket varmare än den ska bli och prestandan är avsevärt försämrad. Har besökt en butik och låtit de felsöka telefonen, men de säger att de inte kan hitta några problem med varken mjukvaran eller hårdvaran. Kan jag reklamera varan? Vad kan jag vänta mig ifall jag gör det? Förutsatt att jag gör det genom butiken där jag köpte den. Telefonen är ungefär 2 och ett halft år gammal.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kikar närmare på konsumentköplagen (KköpL).

Är varan felaktig?

Då mobilen blir mycket varmare än vad den ska bli får mobilen anses felaktig med hänsyn till att det inte överensstämmer med varans art, kvalitet och andra egenskaper i övrigt. Om prestandan är onormalt försämrad i jämförelse med hur prestandan på en två och ett halvt år gammal mobil borde vara, så får mobilen anses vara felaktig även i detta avseende (16 § KköpL).

En svårighet kan bli att bevisa detta i praktiken, det vill säga dels att den blir onormalt varm, dels att den försämrade prestandan inte beror på normalt bruksslitage.

När uppkom felet?

Säljaren svarar endast för fel på mobilen som fanns när du köpte mobilen och inte för fel som uppkommit först därefter (20 § KköpL).

Det har gått mer än sex månader sedan du köpte mobilen, varför vi har förlorat möjligheten att falla tillbaka på felpresumtionsregeln (20a § KköpL).

Det kan alltså återigen bli svårt att bevisa att felen på din mobil funnits där redan innan mobilen köptes, särskilt eftersom en felsökning inte visat på några felaktigheter.

Finns garanti?

Förmodligen inte, då företaget du köpt din mobil ifrån vanligtvis endast beviljar ett års garanti från inköpsdatum, likaså produkttillverkaren själva (21 § KköpL).

Har du reklamerat felet i tid?

För att du ska få lov att åberopa felet så måste du reklamera det till återförsäljaren inom skälig tid från det datum du märkte felet eller borde ha märkt det. Reklamationer som sker inom två månader ska anses ha skett inom rätt tid (23 § KköpL).

En bra sak är dock att det inte gått tre år ännu, vilket gör att du fortfarande har reklamationsrätt.

Om du känt till eller borde ha känt till felet en längre tid kan det dock bli svårt för dig att reklamera mobilen. I ditt fall borde du åtminstone anses ha känt till felet vid den tidpunkt när du lämnade in mobilen på felsök.

Vilka åtgärder kan du vidta?

Om vi har tagit oss så här långt har du i första hand möjlighet att kräva avhjälpande eller omleverans, det vill säga antingen att återförsäljaren reparerar din felaktiga mobil, eller att du får en ny mobil (26 § KköpL).

Skulle inget av detta hjälpa eller återförsäljaren skulle vägra dig hjälp kan man gå vidare och kräva prisavdrag eller alternativt häva köpet helt och hållet (28 § KköpL).

Du kan också kräva återförsäljaren på skadestånd (30 § KköpL).

Mina råd

Om du tror att mobilen är felaktig och att det beror på ett produktionsfel, se till att skaffa underlag på att den verkligen är felaktig, exempelvis genom att vända dig till en annan aktör för en ny felsökning, men agera snabbt, så att du inte förlorar din reklamationsrätt.

Det finns betydande bevissvårigheter i ditt fall, men det är inte omöjligt, varför jag önskar dig lycka till och hoppas att du får en fungerande mobil.

Ha en fin kväll!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare